Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Technologia betonu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia betonu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs chemii budowlanej |
W-4 | Ukończony kurs materiałów budowlanych I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm |
C-2 | Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu |
C-3 | Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych |
C-5 | Zapoznanie z metodami komputerowymi projektowania składu betonów zwykłych |
C-6 | Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu |
C-7 | Poznanie podstawowych właściwości charakterystycznych dla betonów nowej generacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe badania właściwości fizycznych cementów, dodatków mineralnych i kruszyw. | 1 |
T-L-2 | Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczenie stałości objętości i oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie. | 1 |
T-L-3 | Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu. | 1 |
T-L-4 | Projektowanie mieszanki kruszywa. | 2 |
T-L-5 | Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań. | 2 |
T-L-6 | Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie. | 2 |
T-L-7 | Projektowanie i optymalizacja betonów tradycyjnych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego. | 2 |
T-L-8 | Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu. | 2 |
T-L-9 | Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu). | 2 |
T-L-10 | Kolokwium sprawdzające. | 1 |
T-L-11 | Badanie postawowych właściwości zapraw cementowych z domieszkami chemicznymi. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów. | 1 |
T-W-2 | Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne. | 2 |
T-W-3 | Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa. | 2 |
T-W-4 | Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa. | 1 |
T-W-5 | Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu. | 3 |
T-W-6 | Trwałość betonu, klasy ekspozycji. | 1 |
T-W-7 | Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza. | 2 |
T-W-8 | Dodatki mineralne do betonów. | 2 |
T-W-9 | Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości. | 2 |
T-W-10 | Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia. | 1 |
T-W-11 | Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Opracowanie materiałów do zajęć | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/07_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. | B_1A_W03 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-11 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/07_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników. | B_1A_W01, B_1A_W03 | — | — | C-4, C-6 | T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-W-7 | M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/07_W03 Posiada podstawową wiedzę w zakresie badań laboratoryjnych mieszanek cementowych i stwardniałego betonu. | B_1A_W01, B_1A_W03 | — | — | C-6, C-2, C-7 | T-L-6, T-L-8, T-W-10, T-W-5, T-W-11, T-L-11 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/07_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji. | B_1A_U10, B_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-6, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/07_K01 Student jest gotowy samodzielnie przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić wymagania normowe | B_1A_K01, B_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-W-10, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/07_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników. Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/07_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/07_W03 Posiada podstawową wiedzę w zakresie badań laboratoryjnych mieszanek cementowych i stwardniałego betonu. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo zna metody oraz procedurę przeprowadzenia badań laboratoryjnych w celu określenia właściwości mieszanek cementowych i stwardniałego betonu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/07_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne, lecz ma problemy z samodzielną interpretacją uzyskanych wyników. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/07_K01 Student jest gotowy samodzielnie przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić wymagania normowe | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych oraz słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływ na efekt końcowy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2015
- Deja Jan, Beton. Technologie i metody badań, Polski Cement, Kraków, 2020
- Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012, 5
- Wiesław Kurdowski, Podstawy chemiczne mineralnych materiałów budowlanych i ich właściwości, Polski Cement, Kraków, 2018, 1
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1., Polski Komitet Normalizacyjny i Polski Cement Sp. z o.o., Kraków, 2011
- Henryk Dondolewski, Mariusz Januszewki, Betony cementowe. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, WNT, Warszawa, 2019
- Wiesław Kurdowski, Chemia cementu i betonu, Polski Cement, Kraków, 2010