Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Geodezja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geodezja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusława Fiłoniuk <Boguslawa.Filoniuk@zut.edu.pl>, Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki- szkoła średnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | C1 Umiejętność poslugiwania się instumentami geodezyjnymi |
C-2 | C2 Umiejętnośc korzystania z geodezyjnych materiałów i dokumentacji przygotowanej w technologi tradycyjnej i SIT |
C-3 | C3 Umiejętnośc wykonywania podstawowych obliczeń geodezyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Jednostki stosowane w geodezji, skala mapy, podstawy teorii błędów | 2 |
T-L-2 | Pomiary wysokościowe, rektyfikacja sprzętu, tyczenie wysokościowe | 6 |
T-L-3 | Ciąg niwelacyjny | 2 |
T-L-4 | Pomiary kątowe i liniowe, tachimetria | 4 |
T-L-5 | Rachunek współrzędnych i wykonanie mapy sytuacyjno-wysokościowej | 3 |
T-L-6 | Sprawdzian | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota geodezji. Powierzchnie odniesienia, układy współrzędnych | 2 |
T-W-2 | Osnowa geodezyjna, pomiary wysokościowe, techniki niwelacji | 2 |
T-W-3 | Pomiary kątowe, budowa i warunki konstrukcyjne teodolitu/tachimetru | 1 |
T-W-4 | Pomiar kątów poziomych i pionowych, metoda stałej prostej i pomiary pionowości konstrukcji | 2 |
T-W-5 | Pomiary sytuacyjne, tachimetria, rachunek współrzędnych | 2 |
T-W-6 | Mapa zasadnicza | 3 |
T-W-7 | Zadania i opracowania geodezyjne w procesie inwestycyjnym | 3 |
T-W-8 | Technologie zbierania danych przestrzennych i podstawy systemów informacji przestrzennej | 2 |
T-W-9 | Sprawdzian | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | przygotowanie teoretyczne do zajęć | 19 |
A-L-3 | samodzielne opracowanie danych terenowych | 12 |
A-L-4 | zaliczenie | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i wykonanie sprawozdań z ćwiczeń | 30 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych wraz ze sprawdzianem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/03_W01 Zna zasady odczytu map geodezyjnych | B_1A_W02 | — | — | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/03_W02 Ma wiedzę o podstawowych technikach pomiarowcyh wykorzystywanych w geodezji | B_1A_W01, B_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/04_W01 Rozumie istotę geodezji i jej rolę w procesie inwestycyjnym | B_1A_W06, B_1A_W02, B_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/03_U01 Potrafi odczytać mapy geodezyjne | B_1A_U09, B_1A_U06, B_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/03_U02 Ma umiejętności samoksztalcenia się | B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/04_U01 Potrafi dostosować podstawowe technologie pomiarowe do zadań inżynierskich i zastosować je w terenie | B_1A_U09, B_1A_U05, B_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/04_U02 Potrafi wykonać podstawowe obliczenia geodezyjne i analizy w oparciu o pozyskane dane przestrzenne | B_1A_U09, B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U07, B_1A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/03_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczenstwa własnego i zespołu | B_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/03_K02 Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu | B_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/04_K01 Jest gotów do pracy w zespole i optymalnego podziału zadań wynikającego z kompetencji członków zespołu | B_1A_K01, B_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/03_W01 Zna zasady odczytu map geodezyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady tworzenia, prowadzenia i udostępniania mapy zasadniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/03_W02 Ma wiedzę o podstawowych technikach pomiarowcyh wykorzystywanych w geodezji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat instrumentów geodezyjnych, wie jakie dane są pozyskiwane z wykorzystaniem danego rodzaju sprzętu geodezyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/04_W01 Rozumie istotę geodezji i jej rolę w procesie inwestycyjnym | 2,0 | |
3,0 | Student umie wskazać i opisać w podstawowy sposób najważniejsze zadania geodezyjne na poszczególnych etapach inwestycji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/03_U01 Potrafi odczytać mapy geodezyjne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi czytać mapy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/03_U02 Ma umiejętności samoksztalcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student umie czytać ze zrozumieniem i samodzielnie wyszukiwać wiarygodne materiały dydaktyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/04_U01 Potrafi dostosować podstawowe technologie pomiarowe do zadań inżynierskich i zastosować je w terenie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować techniki niwelacji geometrycznej do prostych zadań pomiarowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/04_U02 Potrafi wykonać podstawowe obliczenia geodezyjne i analizy w oparciu o pozyskane dane przestrzenne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowy rachunek współrzędnych i podstawowe analizy danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/03_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczenstwa własnego i zespołu | 2,0 | |
3,0 | Studet ma poczucie bezpieczeństwa w terenie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/03_K02 Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za pracę własną i zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student jest odpowiedzialny w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/04_K01 Jest gotów do pracy w zespole i optymalnego podziału zadań wynikającego z kompetencji członków zespołu | 2,0 | |
3,0 | Student wywiązuje się z powierzonego mu zadania w stopniu dostatecznym, wykonuje swoją część pracy ze zrozumieniem istoty zagadnienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kosiński W., Geodezja, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Gil J., Pomiary geodezyjne w praktyce inżynierskiej, Zielonogórski Uniwersytet, Zielona Góra, 2005
- Przewłocki St., Geodezja dla Inżynierii Środowiska, PWN, Warszawa, 1997
- Wysocki J., Geodezja z fotogrametrią, SGGW, Warszawa, 2000