Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zdrowy tryb życia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Dostarczenie wiedzy o wpływie aktywnosci ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie własciwych postaw i nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu zycia. |
C-2 | Zapoznanie z róznymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania. |
C-3 | Ukształtowanie postaw, przyzwyczajeń i nawyków zwiazanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. | 1 |
T-W-2 | Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. | 1 |
T-W-3 | Wpływ systematycznej aktywnosci ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. | 2 |
T-W-4 | Historia Igrzysk Olimpijskich. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | pokaz |
M-4 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy, zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/A/05_W01 Student posiada uporzadkowaną wiedze ogólną, zna terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka. | B_1A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-4, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/07_U01 student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, płci, wieku i ja promować. | B_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/07_K01 student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu. | B_1A_K01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-4, M-2 | S-1 |
B_1A_S1/A/07_K02 student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych. | B_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/A/05_W01 Student posiada uporzadkowaną wiedze ogólną, zna terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. Ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/07_U01 student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, płci, wieku i ja promować. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/07_K01 student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu. | 2,0 | |
3,0 | student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/A/07_K02 student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych. | 2,0 | |
3,0 | student zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i wpływu aktywności ruchowej na własny organizm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura dodatkowa
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, Korso, Mielec, 2016, 2
- J. Jerzemowski, B. Duda, A. Orkwiszewska, E. Wójtowicz, Anatomia człowieka. Naarząd ruchu., AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010
- J. C. Santana, Trening funkcjonalny, DB Publishing, Warszawa, 2017, 1
- K. Carr, Anatomia treningu funkcjonalnego, Vital, Katowice, 2022
- M. Bronikowski, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF Poznań, Poznań, 2012
- Ken Ashwell, Anatomia ruchu. Podrecznik ćwiczeń, Alma Press, 2021
- W. Osiński, Antropomotoryka, AWF Poznań, Poznań, 2018
- M. Zadarko-Domaradzka, Edukacja zdrowotna - wybrane aspekty dla studentów i nauczycieli, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2020