Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia rolna z elementami gleboznawstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia rolna z elementami gleboznawstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,40,41zaliczenie
wykładyW1 10 0,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych2
T-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania2
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych1
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych2
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin2
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym2
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność2
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo1
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych2
T-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
10
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
ZO_1A_W06, ZO_1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U03, ZO_1A_U09C-3T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K06, ZO_1A_K03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada dostateczną (połowiczną) wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę przedmiotową, tj. zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada ponad dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, wykazuje się ponad dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu ponad dobrym odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki S., Podstawy gleboznawstwa, PWRiL, Warszawa, 2002
  2. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1 i 2, PWRiL, Oddz. Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Krzywy E., Żywienie roślin, AR Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych2
T-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania2
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych1
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych2
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin2
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym2
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność2
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo1
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych2
T-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
A-W-4Konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C2_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
Treści programoweT-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych
T-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada dostateczną (połowiczną) wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę przedmiotową, tj. zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C2_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
Treści programoweT-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada ponad dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-C2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
Treści programoweT-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych
T-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, wykazuje się ponad dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu ponad dobrym odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.