Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika, organizacja i zarządzanie w produkcji zwierzęcej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika, organizacja i zarządzanie w produkcji zwierzęcej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiadomości z zakresu matematyki i statystyki matematycznej oraz poszczególnych hodowli zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oraz metodami analizy organizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach rolnych oraz stosowanie rachunku ekonomicznego w podejmowaniu decyzji przy wyborze kierunku produkcji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki produkcji w gospodarstwie rolniczym. Ustalanie struktury powierzchni ogólnej oraz struktury użytków rolnych w gospodarstwie. Wskaźniki bonitacji i ich interpretacja. | 2 |
T-A-2 | Wskaźnik waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej – WWRPP. Wskaźnik ukształtowania rozłogu. Ukierunkowanie na określony rodzaj produkcji rolniczej. | 2 |
T-A-3 | Kalkulacja kosztów na przykładach produkcji mleka i żywca wołowego. Metody określania wartości netto i rocznej raty amortyzacji środków trwałych w gospodarstwie. | 2 |
T-A-4 | Przygotowanie przykładowego biznes planu dla wybranego kierunku produkcji zwierzęcej, część I. | 2 |
T-A-5 | Przygotowanie przykładowego biznes planu dla wybranego kierunku produkcji zwierzęcej, część II. | 2 |
T-A-6 | Analiza efektywności ekonomicznej produkcji żywca wieprzowego. | 2 |
T-A-7 | Bilans ekonomiczny ośrodków rekreacyjnych i agroturystycznych oraz gospodarstw ekologicznych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot ekonomii – podstawowe pojęcia. Hierarchia potrzeb według teorii Maslowa. | 2 |
T-W-2 | Gospodarka i systemy gospodarcze. Rynek – rodzaje. Popyt i podaż. | 2 |
T-W-3 | Gospodarka narodowa. Działy w gospodarce narodowej. Czynniki produkcji. Rola i funkcje rolnictwa w gospodarce narodowej. | 2 |
T-W-4 | Czynniki produkcji w rolnictwie. Podstawowe pojęcia ekonomii rolniczej. Proces produkcyjny w rolnictwie. | 2 |
T-W-5 | Typy gospodarstw rolniczych. Gospodarka paszowa, jej podział w gospodarstwie rolniczym. Mierniki oceny produkcyjnej i ekonomicznej powierzchni paszowej w gospodarstwie. | 2 |
T-W-6 | Koszty produkcji, dochody, planowanie i efektywność inwestycji w zależności od rodzaju produkcji zwierzęcej gospodarstw rolniczych. | 2 |
T-W-7 | Ekonomika i organizacja produkcji bydła mlecznego i mięsnego - rodzaje kalkulacji w produkcji zwierzęcej. | 2 |
T-W-8 | Czynniki ekonomiczne wpływające na produkcję owczarską i koziarską. Ekonomika gospodarstw ekologicznych i agroturystycznych. | 2 |
T-W-9 | Rynek produktów pszczelich - obrót miodem, poziom importu i eksportu, spożycie miodu, metody ochrony rynku produktów pszczelich. Koszty i dochody przy różnych profilach produkcji pszczelarskiej. | 2 |
T-W-10 | Specyfika ekonomiczna poszczególnych kierunków użytkowania koni, w warunkach współczesnej gospodarki. Rozwój "przemysłu końskiego" w Polsce na tle krajów europejskich. | 2 |
T-W-11 | Innowacyjne zasady kierowania i zarządzania gospodarstwem rolnym na różnych poziomach zarządzania. Cechy dobrego kierownika, menedżera i doradcy w rolnictwie. | 2 |
T-W-12 | Finansowanie rolnictwa i gospodarstw rolniczych w zależności od rodzaju i wielkości produkcji. Finansowanie rolnictwa w krajach Unii Europejskiej. Wspólna polityka rolna a polskie rolnictwo. | 2 |
T-W-13 | Biznes plan w rolnictwie. Rynek rolny. Pojęcie agrobiznesu. | 2 |
T-W-14 | Ekonomika i zarządzanie w produkcji trzody chlewnej. Czynniki ryzyka ekonomicznego w przedsiębiorstwach produkcji trzody chlewnej. | 2 |
T-W-15 | Ogólna charakterystyka branży drobiarskiej. Ekonomia produktów drobiowych. Czynniki kształtujące potrzeby i popyt na produkty drobiowe. Czynniki kształtujące podaż surowców drobiowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-A-4 | Pozyskiwanie informacji do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie treści wykładów | 17 |
A-W-2 | Konsultacje dotyczące treści wykładów | 2 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przemiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie zadań (symulacji) ekonomicznych z każdego ćwiczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C14_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej. | ZO_1A_W16, ZO_1A_W02, ZO_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C14_U02 Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej | ZO_1A_U04, ZO_1A_U20 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C14_K02 Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej. | ZO_1A_K01, ZO_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-12, T-W-10, T-W-15, T-W-14, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C14_W02 Student ma podstawową wiedzę z zakresy pojęć ekonomicznych oraz roli i miejsca rolnictwa w gospodarce narodowej. | 2,0 | |
3,0 | Zna podtatwowe pojęcia ekonomiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C14_U02 Umie zastosować zasady ekonomii i marketingu w różnych działach produkcji rolniczej | 2,0 | |
3,0 | Umie sporządzić prosty rachunek ekonomicznyc dla wybranego kierunku produkcji rolniczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-C14_K02 Ma przedsiębiorcze podejście do produikcji rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Sporządza przy współudziale prowadzącego zajęcia kalkulacje ekonomiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarski L., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie., PWE, Wrocław, 1998
- Cichoń J., Ekonomika pszczelarska. w: Hodowla pszczół pod red. J. Wilde i J. Prabucki., PWRiL, Poznań, 2008
- Bień W., Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa., Warszawa, 1986
- Dowgiałło Z., Mondecki S., Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej., PWN, Warszawa, 1983
- Klepacki B., Ekonomika i organizacja rolnictwa., PWN, Warszawa, 1999
- Wilde J., Cichoń J., Pszczelarstwo to może być biznes., Wyd. Sądecki Bartnik., Stróże, 1999
- Żmija J., Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej., Kraków, 1996
- Żmija J., Zarządzanie i marketing w Agrobiznesie wobec integracji z Unią Europejską., Kraków, 2000