Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka substancji niepożądanych w żywności i paszy
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii oraz żywienia człowieka i zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów4
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania6
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.5
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.3
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.2
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.2
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.5
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Studiowanie literatury6
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie siędo zaliczenia przedmiotu2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczne
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.4_W01
Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
ZO_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O9.3_U01
student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
ZO_1A_U10C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.4_K01
student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole
ZO_1A_K01, ZO_1A_K03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.4_W01
Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
2,0student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością
3,0student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać
3,5student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI
4,0student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI
4,5student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie
5,0student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O9.3_U01
student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
2,0
3,0strudent w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O8.4_K01
student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole
2,0
3,0student wykazuje dostateczną aktywność pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002
  2. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
  3. Sikorski Z. E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Beksa, Akryloamid w żywności, Sigma, 2006
  2. Knypl M., Knypl E., Dioksyny mniej straszne?, Regionalne Centrum Edukacji Ekologicznej, Bielsko-Biała, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów4
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania6
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.3
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.2
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.2
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.5
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-3Konsultacje2
A-A-4Studiowanie literatury6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie siędo zaliczenia przedmiotu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O8.4_W01Student potrafi scharakteryzować główne grupy zanieczyszczeń w surowcach roślinnych i zwierzęcych i potrafi wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością
Treści programoweT-W-1Bezpieczeństwo pasz dla bezpieczeństwa żywności. Substancje niepożądane, ocena zagrożeń, dopuszczalne zawartości substancji niepożądanych w paszach.
T-W-2Wymagania dotyczące jakości zdrowotnej żywności, substancje obce, szkodliwe dodatki do żywności.
T-W-3Podstawy prawne dotyczące pozostałości pestycydów w żywności w Polsce- stan obecny.
T-W-4Dioksyny w paszach i żywności. Mykotoksyny w paszach i żywności.
T-W-5Melamina jako nowy czynnik zagrożenia w produkcji pasz i żywności. Toksyczne i antyodżywcze składniki naturalne.
T-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczne
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić jakiegokoliwk zanieczyszczenia w żywności i paszach i nie zna ryzyka dla zdrowia związanego z zanieczyszcozną żywnością
3,0student student potrafi wymienić główne zanieczyszczenia fizyczne, chemiczne i biologiczne i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi go oszacować i zarządzać
3,5student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, ale nie potrafi wyjaśnić ADI i TDI
4,0student zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością, potrafi go oszacować i zarządzać, potrafi wyjaśnić poziomy ADI i TDI
4,5student student potrafi shcarakteryzować główne grupy zanieczyszczeń i zna metody ich wykrywania i zna ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością i potrafi ja zanalizować właściwie
5,0student potrafi w pełni wyjaśnić ryzyko dla zdrowia związane z niebezpieczną żywnością
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O9.3_U01student potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością
Treści programoweT-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczne
M-4Wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0strudent w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnostykę substancji niepożądanych w żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O8.4_K01student wykazuje umiejętnośc pracy samodzielnej oraz w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z głównymi grupami zanieczyszczeń w żywności i przedstawienie studentom problemów ryzyka dla zdrowia związanego z niebezpieczną żywnością
Treści programoweT-A-2Alkilorezorcyny, alkaloidy oraz taniny w surowcach roślinnych, metody ich oznaczania
T-A-3Metody oznaczania kwasu fitynowego w materiale paszowym. Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne uznawane jako genotoksyczne oraz kancerogenne dla człowieka.
T-A-1Metody oznaczania azotynów i azotanów
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje dostateczną aktywność pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0