Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 12 0,60,29zaliczenie
zajęcia terenoweT1 6 0,40,29zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie wiedzy biologicznej (na poziomie szkoły średniej) i podstaw chemi i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Interakcje międzygatunkowe3
T-L-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz4
T-L-3Ekologia populacji2
T-L-4Budowa i funkcjonowanie ekosystemu; specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych3
12
zajęcia terenowe
T-T-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.2
T-T-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany2
T-T-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa2
6
wykłady
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.2
T-W-3Biomy Ziemi2
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki2
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania zasobami środowiska2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów2
A-L-3Konsultacje1
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2studiowanie literatury4
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanego piśmiennictwa7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4konsultacje2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z zajęć terenowych
S-4Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_W01
Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
ZO_1A_W05C-1, C-3, C-2T-L-4, T-T-1, T-T-2, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2
ZO_1A_ZO-S1-B4_W01
Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
ZO_1A_W05, ZO_1A_W07C-1, C-3, C-2, C-4T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-T-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_U01
Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
ZO_1A_U08C-3T-L-2, T-L-4, T-T-1, T-T-2, T-T-3M-2, M-3S-1, S-3
ZO_1A_ZO-S1-B4_U01
student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
ZO_1A_U01, ZO_1A_U21C-1, C-3T-L-1, T-L-3, T-T-1, T-T-2, T-T-3M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
ZO_1A_K03C-1, C-3, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-4
ZO_1A_ZO-S1-B4_K01
Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
ZO_1A_K02C-1, C-3, C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_W01
Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
2,0
3,0Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-B4_W01
Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
2,0
3,0Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_U01
Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
2,0
3,0Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-B4_U01
student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
2,0
3,0student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B4_K01
Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-B4_K01
Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
2,0
3,0Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Odum E. P., Podstawy ekologii., PW Rolnicze i Leśne, 1977
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 1999
  4. Więckowski S., Ekologia ogólna, Oficyna Wydawnicza „Branta”, Bydgoszcz, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierzat i roslin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Łabno G., Ekologia, słownik encyklopedyczny, Wydawnictwo "Europa", Warszawa, 2007
  3. Strzałko J., Mossor- Pietrzakowska T., Kompendium wiedzy o ekologii, PWN, Warszawa-Poznań, 1999
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Interakcje międzygatunkowe3
T-L-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz4
T-L-3Ekologia populacji2
T-L-4Budowa i funkcjonowanie ekosystemu; specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych3
12

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.2
T-T-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany2
T-T-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa2
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.2
T-W-3Biomy Ziemi2
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki2
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania zasobami środowiska2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów2
A-L-3Konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach6
A-T-2studiowanie literatury4
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie zalecanego piśmiennictwa7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B4_W01Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
Treści programoweT-L-4Budowa i funkcjonowanie ekosystemu; specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych
T-T-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-T-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania zasobami środowiska
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z zajęć terenowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo definiuje podstawowe pojęcia związane z ekologią, zna mechanizmy funkcjonowania ekosystemów naturalnych, wykazuje się znajomością zagadnień związanych ze strukturą i dynamiką biocenozy, tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz znać rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-B4_W01Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie
Treści programoweT-L-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-3Ekologia populacji
T-L-4Budowa i funkcjonowanie ekosystemu; specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych
T-T-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z zajęć terenowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tłumaczy zjawiska związane z wpływem środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz zna rodzaje adaptacji wybranych grup (gatunków) ze świata roślin i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B4_U01Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
Treści programoweT-L-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-4Budowa i funkcjonowanie ekosystemu; specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych
T-T-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-T-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-T-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia i charakteryzuje relacje zachodzące między składowymi ekosystemu lub składowymi innych układów ekologicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-B4_U01student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U21Potrafi ocenić stan środowiska i zasobów naturalnych, ponadto zagrożenia wynikające z chowu i hodowli zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
Treści programoweT-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-3Ekologia populacji
T-T-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-T-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-T-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena za sprawozdanie z zajęć terenowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada praktyczną umiejętność obserwowania poszczególnych elementów ekosystemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B4_K01Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
Treści programoweT-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-3Ekologia populacji
T-L-4Budowa i funkcjonowanie ekosystemu; specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych
T-T-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-T-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-T-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-3Biomy Ziemi
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania zasobami środowiska
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-B4_K01Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ekologią jako nauką, historią jej powstania oraz czynnikami warunkującymi powstanie i trwanie życia na Ziemi.
C-3Zapoznanie studenta z oddziaływaniem czynników środowiska (biotycznego i abiotycznego) na organizm oraz oraz jego adaptacje, podstawy zagadnień związanych z zależnościami wewnątrz- i międzygatunkowymi.
C-2Student zostanie zapoznany z zasadami funkcjonowania ekosystemów, organizacją i dynamiką biocenoz i populacji
C-4Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy w terenie
Treści programoweT-L-1Interakcje międzygatunkowe
T-L-2Podstawowe metody badania struktury i funkcjonowania biocenoz
T-L-3Ekologia populacji
T-L-4Budowa i funkcjonowanie ekosystemu; specyfika i funkcjonowanie krajobrazów kulturowych
T-T-1Zagrożenia dla urbicenoz - zajęcia terenowe w firmie Remondis zajmującej sie gospodarką odpadami.
T-T-2Procesy produkcji i destrukcji materii organicznej w miastach - zajęcia terenowe w Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-T-3Obaszry zurbanizowane jako układy ekologiczne - zajęcia terenowe w Parku im. F. Chopina/Park Kasprowicza/Ogród Dendrologiczny im. Stefana Kownasa
T-W-2Struktura populacji. Czynniki ograniczające występowanie gatunku.
T-W-3Biomy Ziemi
T-W-5Ekologiczne zasady gospodarowania zasobami środowiska
T-W-4Eksplozja demograficzna i jej skutki
T-W-1Ekologia jako dziedzina wiedzy - zakres, historia, podstawowe pojęcia. Ekologia w badaniach naukowych Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie
M-2Metody eksponujące: film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia w terenie, ćwiczenia labolatoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student cechuje się się wrażliwością w stosunku do świata żywego i odnosić się doń zgodnie z zasadami etyki;
3,5
4,0
4,5
5,0