Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Podstawy rekreacji konnej i hipoterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rekreacji konnej i hipoterapii
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wymagane zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji kadry instruktorskiej, nieumiejętnego dobrania koni i niewłaściwego prowadzenia zajęć
C-2student zna założenia wykorzystania koni różnych ras i typów w rekreacji i hipoterapii, potrafi wskazać kryteria przydatności koni, potrafi zaproponować i scharakteryzować różne formy rekreacji z wykorzystaniem koni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego i hipoterapii. Rasa, wiek, płeć, umiejętności konia do hipoterapii. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji i hipoterapii.5
T-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.5
T-A-3Zasady prowadzenia zajęć hipoterapeutycznych. Plan zajęć, skuteczna asekuracja. Współdziałanie zespołu terapeutycznego. Kwalifikacje instruktora hipoterapii i rekreacji konnej.2
T-A-4Zasady organizacji ośrodka rekreacji konnej i hipoterapii. Niezbędne urządzenia pomocnicze i wyposażenie dodatkowe. Placówki turystyczne oferujące rekreacyjną jazdę konną - zasady organizacji i działalność dodatkowa zwiększająca atrakcyjność usług.3
15
wykłady
T-W-1Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji i hipoterapii. Rys historyczny rekreacyjnego użytkowania koni oraz ich wykorzystania w hipoterapii. Organizacja jeździectwa i hipoterapii w Polsce.3
T-W-2Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach.4
T-W-3Definicja hipoterapii, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka najcżęściej usprawnianych schorzeń.6
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3praca własna ze wskazaną literaturą5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta ze wskazaną literaturą3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W02
student wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
ZO_1A_W08, ZO_1A_W10, ZO_1A_W12C-2T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O121_U01
Student potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
ZO_1A_U17C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.2_K01
Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni.
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W02
student wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
2,0student nie potrafi wymienić lub/i opisać większości form rekreacji konnej
3,0student wymienia podstawowe formy rekreacji konnej, nie potrafi ich w pełni scharakteryzować
3,5student wymienia i opisuje większość form rekreacji konnej, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
4,0student bezbłędnie wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej,
4,5student wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej, potrafi wskazać, które z ich są szczególnie przydatne na terenach wiejskich
5,0student swobodnie wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej, potrafi wskazać i uzasadnić, które z ich są szczególnie przydatne na terenach wiejskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O121_U01
Student potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienić i opisać formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O10.2_K01
Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni.
2,0student nie wykazuje świadomości w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,0student wykazuje nikłą świadomość w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia część konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,0student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia i uzasadnia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
5,0student jest w pełni świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeźdzeickiej i szkoły hipoterapii, swobodnie wymienia i uzasadnia wszelkie konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni, wykazuje aktywność w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
  2. Pruchniewicz W., Akademia jeździecka cz.I., Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Zasady jazdy konnej cz. 1-3 – podręcznik autoryzowany przez PZJ, Wyd. PZJ, Warszawa, 2003
  2. Heipertz-Hengst Ch., Jazda konna dla osób niepełnosprawnych., PWRiL, Warszawa, 1997
  3. różni, Świat Koni, Koń Polski, Konie i Rumaki, Hodowca i Jeździec, Hipoterapia, periodyki tematyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego i hipoterapii. Rasa, wiek, płeć, umiejętności konia do hipoterapii. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji i hipoterapii.5
T-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.5
T-A-3Zasady prowadzenia zajęć hipoterapeutycznych. Plan zajęć, skuteczna asekuracja. Współdziałanie zespołu terapeutycznego. Kwalifikacje instruktora hipoterapii i rekreacji konnej.2
T-A-4Zasady organizacji ośrodka rekreacji konnej i hipoterapii. Niezbędne urządzenia pomocnicze i wyposażenie dodatkowe. Placówki turystyczne oferujące rekreacyjną jazdę konną - zasady organizacji i działalność dodatkowa zwiększająca atrakcyjność usług.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji i hipoterapii. Rys historyczny rekreacyjnego użytkowania koni oraz ich wykorzystania w hipoterapii. Organizacja jeździectwa i hipoterapii w Polsce.3
T-W-2Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach.4
T-W-3Definicja hipoterapii, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka najcżęściej usprawnianych schorzeń.6
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3praca własna ze wskazaną literaturą5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach2
A-W-3praca własna studenta ze wskazaną literaturą3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O10.2_W02student wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-2student zna założenia wykorzystania koni różnych ras i typów w rekreacji i hipoterapii, potrafi wskazać kryteria przydatności koni, potrafi zaproponować i scharakteryzować różne formy rekreacji z wykorzystaniem koni.
Treści programoweT-W-2Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji.
T-W-3Definicja hipoterapii, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka najcżęściej usprawnianych schorzeń.
T-W-1Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji i hipoterapii. Rys historyczny rekreacyjnego użytkowania koni oraz ich wykorzystania w hipoterapii. Organizacja jeździectwa i hipoterapii w Polsce.
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić lub/i opisać większości form rekreacji konnej
3,0student wymienia podstawowe formy rekreacji konnej, nie potrafi ich w pełni scharakteryzować
3,5student wymienia i opisuje większość form rekreacji konnej, nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
4,0student bezbłędnie wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej,
4,5student wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej, potrafi wskazać, które z ich są szczególnie przydatne na terenach wiejskich
5,0student swobodnie wymienia i opisuje wszystkie formy rekreacji konnej, potrafi wskazać i uzasadnić, które z ich są szczególnie przydatne na terenach wiejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O121_U01Student potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2student zna założenia wykorzystania koni różnych ras i typów w rekreacji i hipoterapii, potrafi wskazać kryteria przydatności koni, potrafi zaproponować i scharakteryzować różne formy rekreacji z wykorzystaniem koni.
Treści programoweT-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
T-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego i hipoterapii. Rasa, wiek, płeć, umiejętności konia do hipoterapii. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji i hipoterapii.
T-A-3Zasady prowadzenia zajęć hipoterapeutycznych. Plan zajęć, skuteczna asekuracja. Współdziałanie zespołu terapeutycznego. Kwalifikacje instruktora hipoterapii i rekreacji konnej.
T-A-4Zasady organizacji ośrodka rekreacji konnej i hipoterapii. Niezbędne urządzenia pomocnicze i wyposażenie dodatkowe. Placówki turystyczne oferujące rekreacyjną jazdę konną - zasady organizacji i działalność dodatkowa zwiększająca atrakcyjność usług.
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienić i opisać formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O10.2_K01Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji kadry instruktorskiej, nieumiejętnego dobrania koni i niewłaściwego prowadzenia zajęć
Treści programoweT-A-2Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
T-A-1Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego i hipoterapii. Rasa, wiek, płeć, umiejętności konia do hipoterapii. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji i hipoterapii.
T-A-3Zasady prowadzenia zajęć hipoterapeutycznych. Plan zajęć, skuteczna asekuracja. Współdziałanie zespołu terapeutycznego. Kwalifikacje instruktora hipoterapii i rekreacji konnej.
T-W-4Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji.
T-W-3Definicja hipoterapii, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka najcżęściej usprawnianych schorzeń.
T-W-1Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji i hipoterapii. Rys historyczny rekreacyjnego użytkowania koni oraz ich wykorzystania w hipoterapii. Organizacja jeździectwa i hipoterapii w Polsce.
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2opis, prelekcja, odczyt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje świadomości w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,0student wykazuje nikłą świadomość w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
3,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia część konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,0student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
4,5student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia i uzasadnia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni
5,0student jest w pełni świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeźdzeickiej i szkoły hipoterapii, swobodnie wymienia i uzasadnia wszelkie konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni, wykazuje aktywność w tym zakresie