Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Ochrona zwierząt dziko żyjących na obszarach zurbanizowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona zwierząt dziko żyjących na obszarach zurbanizowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca biologii zwierząt dziko żyjących. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat wpływu urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz sposobów ich ochrony przed negatywnym wpływem postępującej urbanizacji przestrzennej, w tym inwestycji drogowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Synurbizacja. Ptaki i ssaki w aglomeracji miejskiej. | 2 |
T-A-2 | Zwierzęta konfliktowe w miastach. Gatunki, zagrożenia dla człowieka, ewentualne metody ograniczenia ich liczebności. | 2 |
T-A-3 | Postępowanie ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. Postępowanie ze zwięrzętami rannymi, chorymi, po wypadkach, łownymi poza terenem ich naturalnego bytowania oraz ze zwłokami zwierząt. | 2 |
T-A-4 | Ochrona wybranych gatunków ssaków i ptaków występujących w Polsce (pożywienie i środowisko występowanie, stan populacji, zagrożenia, wpływ na środowisko, ochrona) | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania przestrzenne i przemieszczanie się zwierząt. Znaczenie i klasyfikacja korytarzy ekologicznych. Wpływ dróg i linii kolejowych na łączność ekologiczną. Wpływ rozwoju zabudowy na łączność ekologiczną. Wpływ i znaczenie obszarów bezleśnych na zachowanie łączności ekologicznej. | 3 |
T-W-2 | Sieć korytarzy ekologicznych łączących obszary chronione w Polsce. Wdrażanie systemu ochrony łączności ekologicznej na przykładzie wybranych krajów europejskich. Znaczenie sieci ekologicznych dla dużych ssaków drapieżnych w Europie. | 3 |
T-W-3 | Wpływ urbanizacji na populacje różnych gatunków zwierząt. Wpływ inwestycji transportowych na populacje zwierząt oraz metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na przyrodę. Śmiertelność zwierząt na drogach. Metody ograniczania liczby kolizji i śmiertelności zwierząt. | 3 |
T-W-4 | Budowa przejść dla zwierząt jako instrument ochrony łączności ekologicznej. Typy i rodzaje przejść dla zwierząt. Czynniki decydujące o skuteczności przejść dla zwierząt. Istotne błędy przy projektowaniu i budowie przejść dla zwierząt, ich otoczenia i obiektów towarzyszących oraz ogrodzeń ochronnych. | 3 |
T-W-5 | Szlaki migracyjne płazów i przykłady nieuwzględnienia potrzeb ich ochrony przy budowie dróg. Działania ograniczające śmiertelność płazów na drogach. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie projektów przejść dla zwierząt. | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 4 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Referat na wybrany temat i jego prezentacja. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.2_W01 Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznych i opisać ich znaczenie oraz opisać funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. | ZO_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.2_U01 Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach. | ZO_1A_U21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.2_K01 Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł. | ZO_1A_K06, ZO_1A_K07, ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.2_W01 Student zna i potrafi opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznych i opisać ich znaczenie oraz opisać funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i potrafi krótko opisać wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjacych, w szczególności wpływ inwestycji transportowych oraz metody ograniczania jej negatywnego oddziaływania na przyrodę. Potrafi wymienić typy korytarzy ekologicznyvh i opisać ich znaczenie ekologiczne oraz oraz opisać znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Zna najważniejsze zasady postępowania ze zwierzętami wolno żyjącymi w miastach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.2_U01 Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić wpływ urbanizacji przestrzennej na populacje różnych gatunków zwierząt dziko żyjących oraz analizować najważniejsze czynniki przyczyniające się do zwiększającej się obecności zwierząt dziko żyjących w miastach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O4.2_K01 Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | Student prazentuje postawę proekologiczną. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby i problemy zwierząt. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i baz danych oraz wielu innych źródeł. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R. W., Stachura K., Zawadzka B., Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego oddziaływania dróg na populacje dzikich zwierząt., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża, 2006, Wydanie II.
- Kurek R. T., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko., Warszawa., 2010
- Kurek R. T. (red.), Ochrona dziko żyjących zwierząt przy inwestycjach drogowych w Polsce., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra, 2008
- Kurek R. T., Rybacki M., Sołtysiak M., Poradnik ochrony płazów. Ochrona dziko żyjących zwierząt w projektowaniu inwestycji drogowych. Problemy i dobre praktyki., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Bystra., 2011
Literatura dodatkowa
- Kruszewicz A.G., Czujkowska A., Zwierzęta w mieście. Interwencje. Poradnik dla służb miejskich i lekarzy weterynarii., Oficyna wydawnicza MULTICO., Warszawa., 2008
- Dudek K., Jerzak L., Tryjanowski P., Zwierzęta konfliktowe w miastach, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, 2016
- Jędrzejewski W., Ławreszuk D. (red.), Ochrona łączności ekologicznej w Polsce. Materiały konferencji międzynarodowej „Wdrażanie koncepcji korytarzy ekologicznych w Polsce” Białowieża, 20–22 XI 2008 roku., Zakład Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk., Białowieża., 2009