Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Przydomowe przetwórstwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przydomowe przetwórstwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu biologii i żywienia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat tradycyjnego przetwórstwa żywności sposobem przydomowym. Omówienie zasad tradycyjnego peklowania wędlin. Przydomowa produkcja galanterii mleczarskiej. Zapoznanie studentów z recepturą wytapiania smalcu, wypieku chleba jak również przetwórstwem owoców i warzyw oraz sposobami ekspedycji potrw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyrób tradycyjnych polskich serów. Przydomowa produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Domowa produkcja zsiadłego mleka, sera twarogowego, masła i lodów. Wyrób sera w przydomowej przetwórni. | 3 |
T-A-2 | Wyrób różnego typu pasztetów: z różnych gatunków mięs, wegetariańskich. | 1 |
T-A-3 | Produkcja rolad mięsno-jajecznych, wieprzowych, łososiowych, cielęcych i serowych. | 2 |
T-A-4 | Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady i marynaty. | 2 |
T-A-5 | Grillowanie i pieczenie w ogrodzie (grill, rożen, kociołek, piekarnik) – zrób to sam. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Strategia Bezpieczeństwa Żywności. Podział pokarmów. Przydomowa produkcja serów białych twarogowych (miękkich). Przydomowa produkcja serów mieszanych z mleka różnych gatunków zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Domowe kiełbasy i wędliny – zasady tradycyjnego peklowania, solenia, wędzenia i parzenia. Przydomowa wędzarnia – budowa wędzarni, urządzanie wędzarni, drewno do wędzenia, metody wędzenia (wędzenie dymem zimnym, ciepłym, gorącym, z równoczesnym pieczeniem. | 2 |
T-W-3 | Przydomowe metody wypieku chleba (chleb pszenny razowy (na drożdżach), żytni razowy, na serwatce. Domowe wytapianie smalcu z jabłkami, ziołami, grzybami, śliwkami. | 2 |
T-W-4 | Podroby-wykwintne danie, czy produkt z ,,niższej półki”. Przydomowe sposoby produkcji potraw z podrobów. Produkcja domowych salcesonów (wiejski, ozorkowy, podrobowy). | 2 |
T-W-5 | Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe kiszonki i fermentacje. Domowe soki i nektary. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie potraw, degustacja i ich ocena. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji i podsumowania. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_W01 Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności na poziomie gospodarstwa domowego. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_K01 Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_W01 Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać w stopniu dostatecznym sposoby wytwarzania żywności metodami tradycyjnymi oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności na poziomie gospodarstwa domowego. | 2,0 | |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela potrafi dobrać metodę i wytworzyć wybrane produkty tradycyjne w warunkach przydomowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_K01 Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności oraz w stopniu dostatecznym potrafi dobrać składniki, metodę wytwarzania wybranych produktów w warunkach domowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Champagne C.P., Fustier P., Microencapsulation for delivery of probiotics and other ingredients in functional dairy products, w: Functional dairy products., Woodhead Publishing., Cambridge, 2007, vol.2
- Grega T., Najgebauer D., Sady M., Bączkowicz M., Tomasik P., Faryna M., Biodegradable complex polymers from caseine and potato starch. J. of Polymers and the Environment., 2011, Vol. 11, Nr 2, s. 75-83
- Trojan E., Piotrowski J., Tradycyjne wędzenie., AA s.c. Kraków, Kraków, 2010
- Kirchheim L., Sery dla smakoszy, Świat Książki, 2008