Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Chów owadów ozdobnych i egzotycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów owadów ozdobnych i egzotycznych | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoolgia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom bioróżnorodności, biologii owadów oraz prowadzenia prawidłowego ich chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania ciekawych gatunków. |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu: możliwości legalnego pozyskiwania i ochrony gatunków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyposażenie i aranżacja insektarium. Podłoża stosowane dla owadów. | 1 |
T-A-2 | Mrówki z rodzaju Formica, Camponotus, Lasius (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu). Zakładanie formikarium | 2 |
T-A-3 | Chrząszcze, wybrane gatunki z rodzajów: Pływakowate, Strąkowce, Trojszyki, (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu). Modliszki | 1 |
T-A-4 | Karaczany – wybrane gatunki | 1 |
T-A-5 | Straszyki i motyle. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowiska i przystosowania. Rodzaje pomieszczeń (sposoby utrzymania owadów i wyposażenie) | 2 |
T-W-2 | Możliwości pozyskiwania owadów oraz gatunki entomofauny objęte ochroną. Znaczenie owadów w przyrodzie | 2 |
T-W-3 | Rozmanżanie i żywienie owadów w chowie amatorskim. Fazy rozwojowe i rozpoznawanie płci. | 2 |
T-W-4 | Najczęstsze błędy popełniane przez hobbystów oraz sposoby ich unikania. Podsumowanie wykładów. | 1 |
T-W-5 | Owady ozdobne i egzotyczne w ogrodach zoologicznych i w badanich naukowych | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 7 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 14 |
A-A-3 | Samodzielne przygotowanie prezentacji | 14 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z uzyciem komputera |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena w trakcie ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O6.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | ZO_1A_W01, ZO_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O6.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli owadów ozdobnych i egzotycznych | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O6.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie utrzymyania owadów ozdobnych | ZO_1A_K02, ZO_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O6.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim oraz nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
3,0 | Student w niewielkim zakresie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
3,5 | Student opisuje zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
4,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
4,5 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wskazuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
5,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i proponuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O6.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli owadów ozdobnych i egzotycznych | 2,0 | Student nie umie planować i nie zna zasad prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
3,5 | Student umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
4,0 | Student umie planować, zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności | |
4,5 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności | |
5,0 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna i rozumie zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-N-O6.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie utrzymyania owadów ozdobnych | 2,0 | Student nie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój |
3,0 | Student w niewielkim zakresie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój | |
3,5 | Student jest świadomy i otwarty na niektóre możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
4,0 | Student jest świadomy i otwarty na możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
4,5 | Student kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
5,0 | Student aktywnie, kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
Literatura podstawowa
- Dost U. Zwierzęta w terrarium. Wydawnictwo Delta 2000, Zwierzęta w terrarium, Delta, 2000
- Grabarczyk H., Grabarczyk M., Nowakowski E., Wegner E., Gady, płazy i bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007, Wydanie Polskie
Literatura dodatkowa
- Rogner M., Moje pierwsze terrarium, Oficyna wydawnicza: Mulico, Warszawa, 1995
- www., terrarium com, 2011