Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Zaburzenia rozwojowe u zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaburzenia rozwojowe u zwierząt
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u zwierząt w poszczególnych układach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Anomalie twarzy i uszu: szczelina twarzy, anomalie szczęki i żuchwy, asymetria twarzy, anomalie małżowin usznych, baraniogłowie, beztwarzowość.2
T-L-2Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja.2
T-L-3Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone.2
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych.Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt.3
T-W-2Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe. Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych.2
T-W-3Anomalie układu pokarmowego.Wady układu krążenia.2
T-W-4Zaliczenie wykładów.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach.7
A-L-2Samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach7
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.3_W01
definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi ui zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami
ZO_1A_W06, ZO_1A_W15C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.3_U01
potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u zwierząt
ZO_1A_U10C-1T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.3_K01
ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami
ZO_1A_K07, ZO_1A_K03C-1T-L-2, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.3_W01
definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi ui zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona, nie wymienia podstawowych wad wrodzonych występujących u zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u zwierząt
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u zwierząt oraz potrafi scharakteryzować najwazniejsze wady wystepujace u zwierząt
4,0zna i opisuje wiekszość anomalii rozwojowych wystepujących u zwierząt
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych, ich genezę, przyczyny, podstawy etiologii oraz szczegółową charakterystykę najważniejszych wad rozwojowych wystepujących u zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.3_U01
potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u zwierząt
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u zwierząt
3,0potrafi rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u zwierząt
3,5zna terminologię zaburzeń rozwojowych
4,0potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową i zakwalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wad rozwojowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.3_K01
ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postepowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności szczególnie przy bezpośrednie j styczności z przypadkami wad wrodzonych u zwierząt

Literatura podstawowa

  1. Kubasiewicz M., Zaburzenia rozwojowe u zwierząt gospodarskich, Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1986
  2. Kruś S., Anatomia patologiczna, PZWL, Warszawa, 1980
  3. Nieberle K., Cohrs P., Szczegółowa anatomia patologiczna zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1968

Literatura dodatkowa

  1. Stojałowski K., Anatomia patologiczna w zarysie, PZWL, Warszawa, 1971

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Anomalie twarzy i uszu: szczelina twarzy, anomalie szczęki i żuchwy, asymetria twarzy, anomalie małżowin usznych, baraniogłowie, beztwarzowość.2
T-L-2Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja.2
T-L-3Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone.2
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych.Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt.3
T-W-2Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe. Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych.2
T-W-3Anomalie układu pokarmowego.Wady układu krążenia.2
T-W-4Zaliczenie wykładów.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach.7
A-L-2Samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach7
A-W-2Samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O5.3_W01definiuje podstawowe pojęcia zwiazane z wadami wrodzonymi ui zwierzat oraz wyjaśnia związki i zależności najważniejszych wad pomiędzy układami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u zwierząt w poszczególnych układach
Treści programoweT-L-2Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja.
T-L-3Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone.
T-L-1Anomalie twarzy i uszu: szczelina twarzy, anomalie szczęki i żuchwy, asymetria twarzy, anomalie małżowin usznych, baraniogłowie, beztwarzowość.
T-W-4Zaliczenie wykładów.
T-W-3Anomalie układu pokarmowego.Wady układu krążenia.
T-W-2Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe. Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych.
T-W-1Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych.Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie definiuje pojęcia wada wrodzona, nie wymienia podstawowych wad wrodzonych występujących u zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u zwierząt
3,5zna i definiuje podstawowe wady wrodzone u zwierząt oraz potrafi scharakteryzować najwazniejsze wady wystepujace u zwierząt
4,0zna i opisuje wiekszość anomalii rozwojowych wystepujących u zwierząt
4,5definiuje i opisuje anomalie poszczególnych układów
5,0zna i definiuje główne formy zaburzeń rozwojowych, ich genezę, przyczyny, podstawy etiologii oraz szczegółową charakterystykę najważniejszych wad rozwojowych wystepujących u zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O5.3_U01potrafi rozróżnić podstawowe wady rozwojowe u zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u zwierząt w poszczególnych układach
Treści programoweT-L-3Zapoznanie się z formami zaburzeń powstałych z nadmiaru - zdwojenia wolne i połączone.
T-L-1Anomalie twarzy i uszu: szczelina twarzy, anomalie szczęki i żuchwy, asymetria twarzy, anomalie małżowin usznych, baraniogłowie, beztwarzowość.
T-W-3Anomalie układu pokarmowego.Wady układu krążenia.
T-W-2Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe. Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych.
T-W-1Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych.Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u zwierząt
3,0potrafi rozpoznać podstawowych wad wrodzonych u zwierząt
3,5zna terminologię zaburzeń rozwojowych
4,0potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową
4,5potrafi samodzielnie opisać konkretną anomalię rozwojową i zakwalifikować do jakich wad należy
5,0zna zasady terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółową charakterystykę wad rozwojowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O5.3_K01ocenia znaczenie podstawowych anomalii rozwojowych oraz potrafi wskazać różnice wystepujące pomiędzy anomaliami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do samodzielnego rozpoznania zaburzeń rozwojowych u zwierząt w poszczególnych układach
Treści programoweT-L-2Różne formy karłowatości: karłowatość prawdziwa, karłowatość rzekoma proporcjonalna, karłowatość rzekoma nieproporcjonalna, achondroplazja.
T-W-2Główne formy zaburzeń rozwojowych, ich geneza, przyczyny, podstawy etiologii, nazewnictwo oraz podział na wady genetyczne i środowiskowe. Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u zwierząt domowych.
T-W-1Określenie przedmiotu i jego znaczenie dla nauki, jego miejsca wśród dziedzin biologicznych.Uwagi do zasad terminologii zaburzeń rozwojowych oraz szczegółowa charakterystyka najważniejszych wad występujących u zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny; prelekcja; preparaty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0ma zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność do jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postepowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności szczególnie przy bezpośrednie j styczności z przypadkami wad wrodzonych u zwierząt