Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy immunologii
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL5 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do układu immunologicznego. Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.2
T-L-2Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt2
T-L-3Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał2
T-L-4Białka ostrej fazy1
7
wykłady
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego2
T-W-2Budowa przeciwciał1
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny1
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz1
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna1
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym1
T-W-7Rozpoznawanie antygenu1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Studiowanie zadanej literatury4
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Pisemne zaliczenie2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W15C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
ZO_1A_U08, ZO_1A_U10C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
ZO_1A_K06, ZO_1A_K03C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W01
W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie nazywać, rozróżnić oraz scharakteryzować składowych układu immunologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U01
Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
2,0Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K01
Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
2,0Student nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,0Student nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0Student znaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie

Literatura podstawowa

  1. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  3. Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do układu immunologicznego. Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.2
T-L-2Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt2
T-L-3Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał2
T-L-4Białka ostrej fazy1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego2
T-W-2Budowa przeciwciał1
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny1
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz1
T-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna1
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym1
T-W-7Rozpoznawanie antygenu1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Studiowanie zadanej literatury4
A-L-3Przygotowanie się do zajęć5
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-5Konsultacje2
A-L-6Pisemne zaliczenie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O5.2_W01W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-L-3Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-L-1Wprowadzenie do układu immunologicznego. Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-L-4Białka ostrej fazy
T-L-2Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie nazywać, rozróżnić oraz scharakteryzować składowych układu immunologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
3,0Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O5.2_U01Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-L-3Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-L-1Wprowadzenie do układu immunologicznego. Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-L-4Białka ostrej fazy
T-L-2Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego
3,0Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
3,5Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,0Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
4,5Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
5,0Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O5.2_K01Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt
C-3Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób
Treści programoweT-W-5Odporność komórkowa niespecyficzna
T-W-7Rozpoznawanie antygenu
T-W-6Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym
T-W-3Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny
T-W-2Budowa przeciwciał
T-W-4Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz
T-W-1Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego
T-L-3Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał
T-L-1Wprowadzenie do układu immunologicznego. Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego.
T-L-4Białka ostrej fazy
T-L-2Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,0Student nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie
3,5
4,0
4,5
5,0Student znaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie