Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja oraz czynniki wpływające na te procesy, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)4
T-W-2Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-3Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.2
T-W-4Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-2Przygotowanie eseju na wybrany temat8
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
A-W-4Studiowanie fachowej literatury2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_W01
Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
ZO_1A_W01C-1T-W-2, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_U01
Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
ZO_1A_U09C-1T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-B5_K01
Potrafi umiejętnie korzystać z literatury celem wyjaśnienia problemu z zakresu ogólnej fizjologii roślin
ZO_1A_K06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_W01
Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B5_U01
Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz umie ocenić ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-B5_K01
Potrafi umiejętnie korzystać z literatury celem wyjaśnienia problemu z zakresu ogólnej fizjologii roślin
2,0
3,0zalicza w stopniu zadawalającym formę pisemną eseju, zgodnie z podanymi wytycznymi (kryteria: wartość merytoryczna, cytowana literatura min. 6 pozycji, piśmiennictwo itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewak S., Kopcewicz J., Fizjologia roślin. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Szwykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
  2. Gregorczyk A., Matrska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja oraz czynniki wpływające na te procesy, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)4
T-W-2Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-3Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.2
T-W-4Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów6
A-W-2Przygotowanie eseju na wybrany temat8
A-W-3uczestnictwo w zajęciach10
A-W-4Studiowanie fachowej literatury2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B5_W01Definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-2Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja oraz czynniki wpływające na te procesy, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i definiuje podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B5_U01Ocenia wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na podstawowe procesy produktywności roślin oraz na ich wzrost i rozwój
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-3Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.
T-W-4Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe pisemne zaliczenie przedmiotu w formie zadań zamkniętych związanych z tematyką wykładów
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadawalającym zna podstawowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz umie ocenić ich wpływ na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-B5_K01Potrafi umiejętnie korzystać z literatury celem wyjaśnienia problemu z zakresu ogólnej fizjologii roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami fizycznymi i fzjologicznymi zachodzącymi w roślinach oraz z czynnikami wpływającymi na te procesy
Treści programoweT-W-3Czynniki fotosyntezy i oddychania roślin.
T-W-4Hormonalna regulacja procesów wzrostu i rozwoju roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin typu C3 i C4 (fotosynteza i oddychanie)
T-W-1Gospodarka wodna i mineralna roślin (dyfuzja, pęcznienie, osmoza, gutacja, transpiracja oraz czynniki wpływające na te procesy, pierwiastki niezbędne dla roślin, rola fizjologiczna makro i mikroskładników, antagonizm jonowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Objaśnienie lub wyjśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca pisemna na wybrany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zalicza w stopniu zadawalającym formę pisemną eseju, zgodnie z podanymi wytycznymi (kryteria: wartość merytoryczna, cytowana literatura min. 6 pozycji, piśmiennictwo itp.)
3,5
4,0
4,5
5,0