Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Organoleptyczna ocena jakości żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organoleptyczna ocena jakości żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z nauk biologicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych. | 3 |
T-A-2 | Wymogi w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych. | 2 |
T-A-3 | Ocena organoleptyczna mleka i produktów mlecznych. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładnośc, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalność, próg rozpoznania, próg różnicy. | 2 |
T-W-3 | Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu. | 2 |
T-W-4 | Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe. | 1 |
T-W-5 | Metody hedoniczne w oceny żywności. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Praca własna. Przygotowanie do wykładów i ćwiczeń. | 17 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie tematyki wykładów i zadanego piśmiennictwa | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01 Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej. | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01 Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności. | ZO_1A_U09, ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01 Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_W01 Student posiada wiedzę z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej. |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z jakości produktów pochodzenia rolnego oraz metod stosowanych w ich ocenie organoleptycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_U01 Posiada umięjętność zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności. | 2,0 | Nie posiada umięjętności zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności. |
3,0 | Posiada umięjętność w stopniu zasadniczym zastosowania odpowiednich technik w ocenie jakości organoleptycznej żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N1-O3.3_K01 Potrafi pozyskać informacje z róznych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności. | 2,0 | Nie chce,nie potrafi pozyskać informacji z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności. |
3,0 | Potrafi w sposób dostateczny pozyskać informacje z różnych źródeł w celu poszerzenia swoich kompetencji w zakresie studiowania przedmiotu związanego z oceną jakości żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ewa Babicz, Agnieszka Rybowska, Wiesława Obińska, Sensoryczna ocena jakości żywności., Akademia Morska w Gdynii, 2009
- Nina Baryłko- Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badania żywności, W. Naukowe PTŻ, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- A. Adamiak, Podstawowe metody analizy sensorycznej, Gospodarka Mięsna, 11,34., 1997