Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Utrzymanie i hodowla zwierząt futerkowych | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu hodowli zwierząt futrekowych w Polsce i na świecie (biologia zwierząt, użytkowanie futerkowe i rozrodcze). |
C-2 | Przybliżenie studentom zasad działania ferm zwierząt futerkowych |
C-3 | Przybliżenie studentom wiedzy na temat właściwości futer naturalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pochodzenie, występowanie oraz budowa zwierząt futerkowych | 5 |
T-L-2 | Ocena jakości skór zwierząt futerkowych | 2 |
T-L-3 | Zadania praktyczne z uzytkowania rozrodczego zwierząt futerkowych | 3 |
T-L-4 | Budowa przewodu pokarmowego zwierząt futerkowych i zapotrzebowanie pokarmowe mięsożernych i roślinożernych zwierząt futerkowych | 3 |
T-L-5 | Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych | 4 |
T-L-6 | Użytkowanie mięsne zwierząt futerkowych roślinożernych | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy norek, lisów pospolitych i polarnych | 2 |
T-W-2 | Genetyczne uwarunkowanie zmienności barwy zwierząt futerkowych roślinożernych | 2 |
T-W-3 | Właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych. Użytkowanie futrzarskie zwierząt futerkowych. Brokowanie skór | 2 |
T-W-4 | Użytkowanie rozrodcze zwierząt futerkowych. | 2 |
T-W-5 | Lokalizacja i wyposażenie ferm zwierząt futerkowych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach | 20 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 23 |
A-L-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń | 30 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie litaratury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Projekcja filmów o zwierzętach futerkowych (biologia, hodowla, użytkowanie futerkowe) |
M-6 | Pokaz skór zwierząt futerkowych |
M-7 | Wizyty na fermie zwierząt futerkowych (fermy norek i szynszyli), w brokowni skór zwierząt futerkowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Układanie dawek pokarmowych dla zwierząt futerkowych |
S-2 | Ocena formująca: Obliczanie zadań związanych z rozrodem zwierząt |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D3_W01 Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych | ZO_1A_W01, ZO_1A_W14 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-1, M-4, M-7, M-6, M-5 | S-3 |
ZO_1A_ZO-S-D3_W02 Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych | ZO_1A_W04, ZO_1A_W12 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-3, M-2, M-1, M-7, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D3_U01 Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych | ZO_1A_U10, ZO_1A_U16 | — | — | C-2, C-1 | T-L-5, T-L-4 | M-3, M-2, M-1, M-4, M-7 | S-1, S-3 |
ZO_1A_ZO-S-D3_U02 Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt | ZO_1A_U17, ZO_1A_U19 | — | — | C-2, C-1 | T-L-7, T-L-3 | M-3, M-2, M-1, M-4, M-7, M-5 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-D3_U03 Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych | ZO_1A_U14, ZO_1A_U21, ZO_1A_U11 | — | — | C-2, C-1 | T-L-7, T-W-5 | M-2, M-1, M-4, M-7, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D3_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania | ZO_1A_K01, ZO_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-5, T-L-7, T-L-3 | M-3, M-2, M-1, M-4, M-7, M-5 | S-3 |
ZO_1A_ZO-S-D3_K02 Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski | ZO_1A_K03 | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-1, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-4, M-7, M-6, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D3_W01 Student opisuje biologię zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwości okrywy włosowej zwierząt futerkowych | 2,0 | Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego |
3,0 | Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych | |
3,5 | Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać biologie trzech gatunków i podać ich pochodzenie | |
4,0 | Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać biologię czterech gatunków i zna ich pochodzenie i właściwości futerkowe | |
4,5 | Student zna wszystkie gatunki zwierząt futerkowych, potrafi opisać pięć i zna ich pochodzenie oraz właściwości futerkowe | |
5,0 | Student zna i opisuje bilogie wszystkich gatunków zwierząt futerkowych, zna ich pochodzenie i właściwości futerkowe | |
ZO_1A_ZO-S-D3_W02 Student zna mechanim rozrodu, selekcji i dziedziczenia cech użytkowych zwierząt futerkowych | 2,0 | Student nie zna mechanizmu rozrodu zwierząt futerkowych |
3,0 | Student zna i opisuje mechanizm rozrodu dwóch gatunków zwierząt futerkowych (jedno zwierzę mięsożerne i jedno roślinożerne) | |
3,5 | Student zna i opisuje rozród trzech gatunków zwierząt futerkowych | |
4,0 | Student zna i opisuje rozród czterech gatunków zwierząt futerkowych | |
4,5 | Student zna rozród pięciu gatunków zwierząt futerkowych | |
5,0 | Student zna mechanizm rozrodu wszystkich gatunków zwierząt futerkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D3_U01 Student potrafi ułozyć dawkę pokarmową dla zwierząt futerkowych | 2,0 | Student nie umie ułożyć żadnej dawki pokarmowej dla zwierząt futerkowych |
3,0 | Student umie ułozyć dawkę pokarmową dla królików | |
3,5 | Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla norek w różnych okresach fizjologicznych | |
4,0 | Student umie ułożyć dawkę pokarmową dla norek i lisów w różnych okresach fizjologicznych | |
4,5 | Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla królików, norek i lisów | |
5,0 | Student umie ułożyć dawki pokarmowe dla wszystkich zwierząt futerkowych roślinożernych i mięsożernych | |
ZO_1A_ZO-S-D3_U02 Student potrafi szacować uzytkowść rozrodczą zwierząt | 2,0 | Student nie umie oszacować uzytkowości rozrodczej zwierząt futerkowych |
3,0 | Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików i szynszyli | |
3,5 | Student umie oszacować użytkowośc rozrodczą norek | |
4,0 | Student umie oszacować użytkowość rozrodczą królików, szynszyli i norek | |
4,5 | Student umie oszacować użytkowość rozrodczą lrólików, norek i szynszyli oraz ułozyc plan kopulacji dla norek | |
5,0 | Student umie oszacować uzytkowość rozrodczą wszystkich gatunków zwierząt futerkowych oraz wykonac plan kopulacji dla norek i lisów | |
ZO_1A_ZO-S-D3_U03 Student potrafi ocenić stan zoohigieniczny ferm zwierząt futerkowych oraz wdrożyć odpowiedni dobrostan na fermie zwierząt futerkowych | 2,0 | Student nie umie ocenic stanu fermy pod wzgledem wymagań zoohigienicznych, nie potrafi ocenić czy istniej na fermie odpowiedni dobrostan |
3,0 | Student potrafi ocenić ferme pod względem zoohigienicznym, ale nie wie czy spełnia ona dobrostan | |
3,5 | Student umie ocenić czy na fermie istnieje odpowiedni dobrostan, oraz wprowadzić odpowiednie do jego utrzymania zmiany | |
4,0 | Student umie ocenić warunki panujace na fermie, analizuje dobrostan i umie wprowadzić odpowiednie zmiany w celu jego optymalizacji | |
4,5 | Student w prawidłowy sposób ocenia i analizuje panujace na fermie warunki, ocenia odpowiednio dobrostan | |
5,0 | Student umie ocenić warunki panujace na fermie oraz potrafi tez wprowadzic zmiany w celu utrzymania o dobrostanu dla zwierząt |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-D3_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje pewną aktywność w pracach w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S-D3_K02 Student jest świadomy roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczającycm go środowisku oraz w godpodarce rolnej Polski | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość roli hodowli zwierząt futerkowych w otaczajacym go środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wydawnictwo akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocłąw, 1999
- Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa pod red. Gugołek A., Zalecenia żywieniowe i wartość pokarmowa pasz – Zwierzęta futerkowe., Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt im. Jana Kielanowskiego PAN, Jabłonna, 2011
- Barabasz B., Szynszyle. Hodowla i użytkowanie, PWRiL, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Towarowa produkcja mięsna., PWRiL, Warszawa, 2003
- Barabasz B., Bieniek J., Króliki. Reksy – użytkowanie futerkowe, PWRiL, Warszawa, 2008
- Barabasz B., Jenoty. Chów i hodowla, PWRiL, Warszawa, 2007
- Bielański P., Kowalska D., Króliki, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2007
- Cholewa R., Frindt A., Scheuring W., Szeleszczyk A, Chów i hodowla nutrii, Oficyna Wydawnicza "Hoża", Warszawa, 2000