Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Rekultywacja terenów zanieczyszczonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekultywacja terenów zanieczyszczonych | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień związanych z ochroną środowiską |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | - zapoznanie studentów z formami i czynnikami degradacji środowiska |
C-2 | - zapoznanie studentów z zasadami i sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych |
C-3 | - wykształcenie umiejętności prognozowania niekorzystnych zmian w środowisku i identyfikacji obszarów zagrożonych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń | 1 |
T-A-2 | Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji. | 2 |
T-A-3 | Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób | 1 |
T-A-4 | Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji . | 3 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych. | 1 |
T-W-2 | Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych; | 2 |
T-W-3 | Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE) | 2 |
T-W-4 | Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru. | 2 |
T-W-5 | Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | studiowanie literatury dotyczącej omawianych zagadnień | 7 |
A-A-3 | teoretyczne przygotowanie się wykonania zadania związanego z rekultywacją wybranego obszaru | 11 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | samodzielne studiowane literatury dotyczącej omawianych zagadnień | 7 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenie przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-3 | Ocena formująca: wykonane zadania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_W01 wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska | ZO_2A_W08 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_W02 omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych | ZO_2A_W08 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_U01 przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone | ZO_2A_U03, ZO_2A_U08 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_K01 rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją | ZO_2A_K08 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_W01 wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie wyczerpująco wymienić form i czynników degradacji środowiska. Nie odróżnia form degradacji od czynników degradacji. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student wymienia tylko niektóre z form i czynników degradacji środowiska. Odróżnia formy degradacji od czynników degradacji. Ma duże problemy z ich omówieniem. Wykazuje niewielkie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student wymienia większość z form i czynników degradacji środowiska. Z pomocą nauczyciela omawia większość z nich. Wykazuje średnie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student wymienia wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Samodzielnie omawia większość z nich. Popełnia przy tym niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Popełnia przy tym mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student samodzielnie i wyczerpująco wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. W zakrsie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_W02 omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych | 2,0 | Student nie potrafi wymienić sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność względem omawianych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student wymienia tylko część sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych i nie potrafi samodzielnie ich omówić. Ma także znacznie problemy z omówieniem podstawowych zasad rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student wymienia większość z poznanych na zajęciach sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych. Z dużą pomocą nauczyciela omawia sposoby i zasady rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student samodzielnie wymienia i omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów merytorycznych. Wykazuje znaczne zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student samodzielnie wymienia wszystkie, a omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy, przy czym są one malo znaczące. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student samodzielnie wymienia i omawia wszystkie z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_U01 przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone | 2,0 | Student nie potrafi przewidywać niekorzystnych zmian w środowisku zachodzących pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Nie operuje wiedzą kontekstową, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, z dużą pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi samodzielnie wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Bardzo słabo operuje wiedzą kontekstową. Popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. | |
3,5 | Student, z pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Popełnia dużo błędów merytorycznych. | |
4,0 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia niewiele błędów merytorycznych. | |
4,5 | Student samodzielnie przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia tylko mało znaczące błędy. | |
5,0 | Samodzielnie i bezbłędnie przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników, a także wskazuje obszary potencjalnie zagrożone degradacją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_EAUZ-13.2_K01 rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
3,5 | Student wykazuje małe zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,0 | Student wykazuje znaczne zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,5 | Student wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
5,0 | Student rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie problemami środowiskowymi. |
Literatura podstawowa
- Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, WAR, Lublin, 1996
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 2003