Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Chów strusi i emu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów strusi i emu
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość systematyki, podstaw anatomii, fizjologii, utrzymania i żywienia ptaków

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego użytkowania i żywienia stad reprodukcyjnych i towarowych strusi i emu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi.1
T-A-2Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.2
T-A-3Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie.2
T-A-4Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów.1
T-A-5Repetytorium najważniejszych zagadnień1
7
wykłady
T-W-1Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu.1
T-W-2Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra.2
T-W-3Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne.2
T-W-4Lęgi, wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu.2
T-W-5Profilaktyka i wybrane choroby strusi i emu.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury fachowej zalecanej przez prowadzącego8
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium8
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i wskazanych podręczników akademickich15
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przygotowany w oparciu o prezentację multimedialną.
M-2Zajęcia praktyczne na fermie emu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Godzinne kolokwium w formie pisemnej sprawdzające wiedzę studentów po zrealizowaniu materiału ze wszystkich wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
ZO_2A_W09, ZO_2A_W01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U11C-1T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.4_K01
Student wykazuje zrozumienie i wrażliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków z podgromady Paleognathae, kompetentnie ocenia zagrożenia dla ludzi związane z obsługą tych ptaków
ZO_2A_K09C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
2,0nie zna żadnych zasad utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców użytkowych, nie umie podać charakterystycznych cech jakości surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazać mozliwości ich wykorzystania. Nie ma podstawowych wiadomości na temat inkbacji jaj bezgrzebieniowców
3,0zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców, podaje charakterystykę wybranych cech jakości chociaż jednego z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców i umie wskazać mozliwości jego wykorzystania. Ma ogólną wiedzę na temat lęgów tych ptaków.
3,5zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców z podziałem na poszczególne gatunki (emu, strusi i nandu), charakteryzuje większość cech jakości chociaż dwóch z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców. Ma podstawowe wiadomości na temat techniki lęgów bezgrzebieniowców.
4,0zna zasady utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać podstawową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna podstawowe zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
4,5ma pogłębioną wiedzę na temat zasad utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
5,0ma pogłębioną wiedzę o zasadach utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać sposoby ich wykorzystania. Ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia inkubacji jaja emu, strusi i nandu i umie wskazać przyczyny obniżonej wylęgowości piskląt.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
2,0
3,0Potrafi ale tylko z pomocą nauczyciela zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Analizuje wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia ale niewiele wie o ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.4_K01
Student wykazuje zrozumienie i wrażliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków z podgromady Paleognathae, kompetentnie ocenia zagrożenia dla ludzi związane z obsługą tych ptaków
2,0
3,0Sudent wykazuje niewielką aktywność podczas realizacji zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., Emu, Wydawnictwo naukowe Akademii Rolniczej, Szczecin, 2007
  2. Horbańczuk J., Struś afrykański, AutoGraf, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Minnar P. Minnar M., The emu farmer’s handbook, Indua Company, Groveton Texas, 1993
  2. Drenowatz C., Ratite encyclopedia, Ratite Records Inc., San Antonio, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi.1
T-A-2Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.2
T-A-3Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie.2
T-A-4Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów.1
T-A-5Repetytorium najważniejszych zagadnień1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu.1
T-W-2Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra.2
T-W-3Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne.2
T-W-4Lęgi, wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu.2
T-W-5Profilaktyka i wybrane choroby strusi i emu.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury fachowej zalecanej przez prowadzącego8
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium8
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i wskazanych podręczników akademickich15
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_W01Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego użytkowania i żywienia stad reprodukcyjnych i towarowych strusi i emu.
Treści programoweT-W-5Profilaktyka i wybrane choroby strusi i emu.
T-W-1Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu.
T-W-2Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra.
T-W-4Lęgi, wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu.
T-W-3Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przygotowany w oparciu o prezentację multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Godzinne kolokwium w formie pisemnej sprawdzające wiedzę studentów po zrealizowaniu materiału ze wszystkich wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna żadnych zasad utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców użytkowych, nie umie podać charakterystycznych cech jakości surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazać mozliwości ich wykorzystania. Nie ma podstawowych wiadomości na temat inkbacji jaj bezgrzebieniowców
3,0zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców, podaje charakterystykę wybranych cech jakości chociaż jednego z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców i umie wskazać mozliwości jego wykorzystania. Ma ogólną wiedzę na temat lęgów tych ptaków.
3,5zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców z podziałem na poszczególne gatunki (emu, strusi i nandu), charakteryzuje większość cech jakości chociaż dwóch z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców. Ma podstawowe wiadomości na temat techniki lęgów bezgrzebieniowców.
4,0zna zasady utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać podstawową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna podstawowe zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
4,5ma pogłębioną wiedzę na temat zasad utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców.
5,0ma pogłębioną wiedzę o zasadach utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać sposoby ich wykorzystania. Ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia inkubacji jaja emu, strusi i nandu i umie wskazać przyczyny obniżonej wylęgowości piskląt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_U01Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego użytkowania i żywienia stad reprodukcyjnych i towarowych strusi i emu.
Treści programoweT-A-1Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi.
T-A-4Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów.
T-A-2Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.
T-A-3Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przygotowany w oparciu o prezentację multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Godzinne kolokwium w formie pisemnej sprawdzające wiedzę studentów po zrealizowaniu materiału ze wszystkich wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ale tylko z pomocą nauczyciela zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Analizuje wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia ale niewiele wie o ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O5.4_K01Student wykazuje zrozumienie i wrażliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków z podgromady Paleognathae, kompetentnie ocenia zagrożenia dla ludzi związane z obsługą tych ptaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego użytkowania i żywienia stad reprodukcyjnych i towarowych strusi i emu.
Treści programoweT-A-1Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi.
T-A-2Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne na fermie emu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent wykazuje niewielką aktywność podczas realizacji zadań
3,5
4,0
4,5
5,0