Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Immunogenetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunogenetyka
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, immunologii, biochemii, biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny.1
T-A-2Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne.1
T-A-3Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym.1
T-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.2
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne2
7
wykłady
T-W-1Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej.2
T-W-3Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej.1
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.7
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie prezentacji5
A-A-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Samodzielen studiowanie tematyki zajęć ćwiczeniowych.5
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.7
A-W-5Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
ZO_2A_W04, ZO_2A_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
ZO_2A_U03C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
ZO_2A_K02, ZO_2A_K06C-1T-A-4, T-A-5, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Student nie charakteryzuje genetycznego podłoża szeroko rozumianej odporności.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
3,5Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,0Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,5Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
5,0Student doskonale definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student doskonale rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
2,0Student nie umie zinterpretować genetycznego tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student nie umie oszacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,0Student umie zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,5Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,0Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,5Student umie biegle zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie biegle oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
5,0Student umie doskonale zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie doskonale oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
2,0Student nie jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,0Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,5Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,0Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,5Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
5,0Student wykazuje świadomą, otwartą i zaangażowaną postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.

Literatura podstawowa

  1. Węgleński P., Gentyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, warszawa, 2003
  3. Gołab J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T., Immunologia, PWN, Warszawa, 2010
  4. Jakóbisiak M, Immunologia, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierzat, PWN, Warszawa, 2000
  2. Gliński Z., Kostro K., Immunobiologia, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Roitt I.M., Brostoff J., Male D.K., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny.1
T-A-2Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne.1
T-A-3Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym.1
T-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.2
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej.2
T-W-2Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej.2
T-W-3Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej.1
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.7
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie prezentacji5
A-A-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Samodzielen studiowanie tematyki zajęć ćwiczeniowych.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-3Samodzielne studiowanie zadanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.7
A-W-5Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.
Treści programoweT-W-1Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej.
T-W-3Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej.
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Student nie charakteryzuje genetycznego podłoża szeroko rozumianej odporności.
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
3,5Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,0Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
4,5Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
5,0Student doskonale definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student doskonale rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.
Treści programoweT-A-1Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny.
T-A-3Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym.
T-A-2Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne.
T-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne
T-W-2Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować genetycznego tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student nie umie oszacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,0Student umie zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
3,5Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,0Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
4,5Student umie biegle zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie biegle oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
5,0Student umie doskonale zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie doskonale oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_null_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K06Jest zdecydowany odpowiedzialnie wypełniać zadania zootechnika, dostosowując je do aktualnych potrzeb społecznych, a także swoją postawą przyczyniać się do podniesienia rangi wykonywanego zawodu, szczególnie poprzez przestrzeganie zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci.
Treści programoweT-A-4Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych.
T-A-5Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne
T-W-4Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,0Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
3,5Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,0Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
4,5Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.
5,0Student wykazuje świadomą, otwartą i zaangażowaną postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii.