Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Diagnostyka laboratoryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka laboratoryjna
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 5 0,60,59zaliczenie
laboratoriaL2 7 0,40,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu technik mikroskopowych
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Podstawowe metody jakosciowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilosciowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.1
T-L-2Badanie ogólne moczu. Badania biochemiczne. Interpretacja uzyskanych wyników.1
T-L-3Badanie morfologiczne krwi. Ocena układu białokrwinkowego.2
T-L-4Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj pasożytów. Test wykluwania larw pasozytów. Test rozwoju larw. Test ruchliwosci larw. Test wiazania tubuliny.2
T-L-5Metoda immunochromatograficzna i klasyczna metoda barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt.1
7
wykłady
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań.1
T-W-2Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.1
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.1
T-W-4Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych.1
T-W-5Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie pismiennictwa1
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas ćwiczeń zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniające cały zakres materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_PR-N04_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu stosowanych metod badań laboratoryjnych
ZO_2A_W01C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_PR-N04_U01
potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą badawczą
ZO_2A_U10C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_PR-N04_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
ZO_2A_K01C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_PR-N04_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu stosowanych metod badań laboratoryjnych
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat ważniejszych metod stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_PR-N04_U01
potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą badawczą
2,0
3,0Student z niewielką pomocą nauczyciela potrafi wykonać zlecone analizy i wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_PR-N04_K01
Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
2,0
3,0Student wykazuje się odpowiedzialnością za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2002
  2. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Lublin, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Winnicka A., Wartości referencyjne podstawowych badań laboratoryjnych w weterynarii, SGGW, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Podstawowe metody jakosciowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilosciowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.1
T-L-2Badanie ogólne moczu. Badania biochemiczne. Interpretacja uzyskanych wyników.1
T-L-3Badanie morfologiczne krwi. Ocena układu białokrwinkowego.2
T-L-4Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj pasożytów. Test wykluwania larw pasozytów. Test rozwoju larw. Test ruchliwosci larw. Test wiazania tubuliny.2
T-L-5Metoda immunochromatograficzna i klasyczna metoda barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań.1
T-W-2Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.1
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.1
T-W-4Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych.1
T-W-5Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Studiowanie pismiennictwa1
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_PR-N04_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu stosowanych metod badań laboratoryjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu wykonywania analiz labaratoryjnych oraz wskazanie możliwości możliwości zastosowania zdobytej wiedzy
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-4Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z diagnostyką laboratoryjną
Treści programoweT-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań.
T-W-2Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.
T-W-4Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych.
T-W-5Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie testu, uwzględniające cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat ważniejszych metod stosowanych w diagnostyce laboratoryjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_PR-N04_U01potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą badawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U10Potrafi dobrać oraz wykorzystać zaawansowane techniki i narzędzia badawcze niezbędne w pracy naukowej w dyscyplinie zootechnika
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi stosowanymi w laboaratoriach diagnostycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
Treści programoweT-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Podstawowe metody jakosciowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilosciowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
T-L-2Badanie ogólne moczu. Badania biochemiczne. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-3Badanie morfologiczne krwi. Ocena układu białokrwinkowego.
T-L-4Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj pasożytów. Test wykluwania larw pasozytów. Test rozwoju larw. Test ruchliwosci larw. Test wiazania tubuliny.
T-L-5Metoda immunochromatograficzna i klasyczna metoda barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas ćwiczeń zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z niewielką pomocą nauczyciela potrafi wykonać zlecone analizy i wyciągnąć prawidłowe wnioski.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_PR-N04_K01Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i innych oraz powierzone mu mienie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania podstawowych badań laboratoryjnych
Treści programoweT-W-1Pojęcie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej. Cele i rodzaje badań laboratoryjnych. Rodzaje materiału biologicznego (krew, mocz, ślina, kał, wydzieliny przewodu pokarmowego, płyny biologiczne). Zasady prawidłowego pobierania prób do badań.
T-W-2Pojęcie zakresu normy i wartości referencyjnych. Czynniki wpływające na jakość badania. Wyniki prawdziwie dodatnie i prawdziwie ujemne, fałszywie dodatnie i fałszywie ujemne. Rodzaje błędów. Walidacja metod analitycznych.
T-W-3Podstawowe badania biochemiczne krwi i moczu – znaczenie diagnostyczne. Kryteria doboru badań laboratoryjnych. Profile badań laboratoryjnych: ogólny, metaboliczny, lipidowy, wątrobowy, kostny, nerkowy, sercowy, tarczycowy.
T-W-4Charakterystyka przyżyciowych metod stosowanych w diagnostyce schorzeń pasożytniczych.
T-W-5Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej.
T-L-1Instruktaż do zajęć laboratoryjnych. Podstawowe metody jakosciowe (Kato i Miura, Willis-Schlaafa, Vajdy, Bearmena) i ilosciowe (McMastera) stosowane w diagnostyce parazytologicznej.
T-L-2Badanie ogólne moczu. Badania biochemiczne. Interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-3Badanie morfologiczne krwi. Ocena układu białokrwinkowego.
T-L-4Metody wykrywania lekooporności. Test redukcji liczby wydalanych z kałem jaj pasożytów. Test wykluwania larw pasozytów. Test rozwoju larw. Test ruchliwosci larw. Test wiazania tubuliny.
T-L-5Metoda immunochromatograficzna i klasyczna metoda barwienia Ziehl-Nielsena w diagnostyce najczęściej spotykanych schorzeń pasożytniczych ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas ćwiczeń zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się odpowiedzialnością za bezpieczeństwo własne i innych podczas pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0