Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Auriga <alicja.auriga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 7 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia i sekcja pszczoły robotnicy. Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej.1
T-L-2Rozwój osobniczy pszczól1
T-L-3Budowa gniazda pszczół. Budowa i systemy uli.1
T-L-4Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece1
T-L-5Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka1
T-L-6Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd1
T-L-7Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach. Porozumiewanie się pszczół.1
7
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły. Anatomia pszczoły.1
T-W-3Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku1
T-W-4Prace pasieczne w sezonie1
T-W-5Wychów matek i trutni1
T-W-6Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich1
T-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół1
T-W-8Pszczoły zapylacze roślin1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów16
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-U12_W01
student zna systematyke pszczół oraz budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZO_2A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-L-1M-5, M-3, M-1, M-2S-1
ZOinz_2A_HZGu-U12_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
ZO_2A_W08, ZO_2A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-5, M-3, M-1, M-4S-1, S-4
ZOinz_2A_HZGu-U12_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
ZO_2A_W04C-2T-W-5, T-W-6, T-L-7M-5, M-1, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-U12_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_2A_U11C-2T-W-4, T-L-7, T-L-4, T-L-6M-5, M-3, M-1S-2
ZOinz_2A_HZGu-U12_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy
ZO_2A_U08C-3T-L-5M-5, M-3, M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZGu-U12_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
ZO_2A_K01C-2T-L-5, T-L-1, T-L-6M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-U12_W01
student zna systematyke pszczół oraz budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
ZOinz_2A_HZGu-U12_W02
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
2,0student nie potrafi: objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej, scharakteryzować pstacie tworzące rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszcół jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,0student w stopniu dostatecznym: potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczelej, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszcelą, zna znaczenie pszcół jako zapylaczy,
3,5
4,0
4,5
5,0
ZOinz_2A_HZGu-U12_W03
zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia naturalnego isztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz naturalnym i sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-U12_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
2,0nie ma umiejetności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszcelich
3,0posiada umiejetność prowzdenia rodzin i wykonywania przegladów s topniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
ZOinz_2A_HZGu-U12_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy
2,0nie umie ponierać prób pszczół i czerwiu do badań i je wykonywać
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczól i czerwi do badań i je wykonywać
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZGu-U12_K01
nabiera umiejętnosci pracy w zespole
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia i sekcja pszczoły robotnicy. Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej.1
T-L-2Rozwój osobniczy pszczól1
T-L-3Budowa gniazda pszczół. Budowa i systemy uli.1
T-L-4Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece1
T-L-5Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka1
T-L-6Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd1
T-L-7Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach. Porozumiewanie się pszczół.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły. Anatomia pszczoły.1
T-W-3Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku1
T-W-4Prace pasieczne w sezonie1
T-W-5Wychów matek i trutni1
T-W-6Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich1
T-W-7Przegląd najważniejszych chorób pszczół1
T-W-8Pszczoły zapylacze roślin1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów16
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U12_W01student zna systematyke pszczół oraz budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły. Anatomia pszczoły.
T-L-1Morfologia i sekcja pszczoły robotnicy. Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej.
Metody nauczaniaM-5film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,0dostatecznie zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
3,5zadawalająco zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczczoły miodnej
4,0dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
4,5podad dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
5,0bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U12_W02student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy rośłin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-3Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku
T-W-8Pszczoły zapylacze roślin
T-W-4Prace pasieczne w sezonie
T-L-3Budowa gniazda pszczół. Budowa i systemy uli.
T-L-2Rozwój osobniczy pszczól
T-L-4Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece
Metody nauczaniaM-5film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi: objaśnoć funkcjonowania rodziny pszczelej, scharakteryzować pstacie tworzące rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszcół jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,0student w stopniu dostatecznym: potrafi objaśnić funkcjomowanie rodziny pszczelej, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszcelą, zna znaczenie pszcół jako zapylaczy,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U12_W03zna metody wychowu matek i trutni oraz ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-5Wychów matek i trutni
T-W-6Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich
T-L-7Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach. Porozumiewanie się pszczół.
Metody nauczaniaM-5film
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wychowu matek i trutni oraz znaczenia naturalnego isztucznego unasieniania matek pszczelich
3,0ma podstawową wiedzę o wychowie matek i trutni oraz naturalnym i sztucznym unasienianiu matek pszczelich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U12_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-4Prace pasieczne w sezonie
T-L-7Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach. Porozumiewanie się pszczół.
T-L-4Główny przeglą wiosenny rodzin w pasiece
T-L-6Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
Metody nauczaniaM-5film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejetności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszcelich
3,0posiada umiejetność prowzdenia rodzin i wykonywania przegladów s topniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U12_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-5Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-5film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ponierać prób pszczół i czerwiu do badań i je wykonywać
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczól i czerwi do badań i je wykonywać
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZGu-U12_K01nabiera umiejętnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-5Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
T-L-1Morfologia i sekcja pszczoły robotnicy. Różnice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej.
T-L-6Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętnośći pracy w zespole
3,0podstawowa umiejętność pracy w zespole
3,5zadawalająca umiejętność pracy w zespoole
4,0dobra umiejętność pracy w zespole
4,5ponad dobra umiejętność pracy w zespole,wykazuje inicjatywę działania
5,0bardzo dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą zespołu