Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Żywienie zwierząt i paszoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywienie zwierząt i paszoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość z zakresu chemii fizjologicznej i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze składnikami pokarmowymi i rodzajem pasz stosowanych w żywieniu zwierząt monogastrycznych i poligastrycznych, metodami szacowania ich wartości pokarmowej oraz podstawowymi zasadami żywienia i normowania pasz. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Określanie zapotrzebowania dla krów mlecznych i opasów w systemie DLG. Bilansowanie dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG. | 1 |
T-L-2 | Ustalanie potrzeb pokarmowych krów mlecznych i dawek pokarmowych w systemie INRA. Bilansowanie dawek pokarmowych w systemie INRA. | 1 |
T-L-3 | Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie INRA | 3 |
T-L-4 | Układania dawek pokarmowych dla krów mlecznych w systemie DLG | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział pasz. Czynniki wpływające na ich wartość pokarmową. | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka pasz objętościowych soczystych i ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Metody konserwacji pasz objętościowych i ich przydatność w żywieniu zwierząt gospodarskich. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka pasz treściwych zbożowych, nasion roślin motylkowych i oleistych oraz ich przydatność w żywieniu poszczególnych gatunków zwierząt. | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka i wykorzystanie produktów ubocznych przemysłu olejarskiego i pasz pochodzenia zwierzęcego. | 1 |
T-W-6 | Mieszanki przemysłowe, koncentraty białkowe, mieszanki mineralne, mineralno-witaminowe, dodatki paszowe. | 1 |
T-W-7 | Wymagania pokarmowe i najczęściej stosowane pasze w żywieniu przeżuwaczy. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 17 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia dawki DLG | 12 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia dawki INRA | 12 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Wykonywanie analiz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena po zakończeniu części ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U1_W01 Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz ich przydatność żywieniową. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz. | ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U1_U01 Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych. | ZO_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U1_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | ZO_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4 | M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U1_W01 Student opisuje podstwawowe skladniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt. Charakteryzuje pasze stosowane w żywieniu zwierząt gospodarskich oraz ich przydatność żywieniową. Tłumaczy podstawowe zasady żywienia i normowania pasz. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowwych składników pokarmowych oraz pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Nie tłumaczy podstawowych zasad żywienia i normowania pasz. |
3,0 | Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich składników pokarmowych i pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt. | |
3,5 | Student potrafi wymienić składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Nie potrafi scharakteryzować wszystkich pasz oraz w stopniu dostatecznym tłumaczy zasady żywienia zwierząt. | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz większość pasz stosowanych w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz. | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie składniki pokarmowe oraz pasze stosowane w żywieniu zwierząt i uzasadnić logicznie ich przydatność żywieniową. Tłumaczy zasady żywienia zwierząt i normowania pasz w stopniu bardzo dobrym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U1_U01 Student szacuje wartość pokarmową pasz, normuje i opracowuje dawki pokarmowe dla zwierząt mono- i poligastrycznych. | 2,0 | Student nie potrafi oszacować zapotrzebowania bytowego i produkcyjnego dla żadnego omawianego gatunku zwierząt |
3,0 | Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, nie potrafi ułożyć poprawnych dawek dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów | |
3,5 | Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla nie wszystkich zwierząt (60%), wg obowiązujących systemów | |
4,0 | Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt (80%), wg obowiązujących systemów | |
4,5 | Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów | |
5,0 | Student potrafi ułożyć zapotrzebowanie pokarmowe dla zwierzat mono- i poligastrycznych, potrafi ułożyć poprawne dawki dla wszystkich zwierząt, wg obowiązujących systemów oraz analizować otrzymane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U1_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | 2,0 | Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek |
3,0 | Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek | |
3,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek | |
4,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider | |
4,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako lider | |
5,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest kreatywny |
Literatura podstawowa
- pod red. Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2001, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Poidstawy szczegółowego żywienia zwierząt; cz.3 Paszoznawstwo
- Zarudzki R., Traczykowski A., Mroczko L., DLG - tabele wartości pokarmowej pasz i norm żywienia przeżuwaczy, PP-H VIT-TRA, Kusowo, 2000
- praca zbiorowa, Normy żywienia bydła, owiec i kóz. Wartość pokarmowa pasz dla przeżuwaczy. INRA, Instytut Zootechniki, Kraków, 2001
- praca zbiorowa, Normy żywienia świń. Wartośc pokarmowa., PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonnak/Warszawy, 1993
- Kamiński J. i in., Ćwiczenia z żywienia i paszoznawstwa, AR, Kraków, 1991, Skrypt dla studentów Wydziału Zootechnicznego i Rolniczego