Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla zwierząt amatorskich
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-2nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Behawior: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.2
T-A-2Rozród: charakterystyka biologiczna rozrodu, dojrzałość płciowa i rozpłodowa oraz ruja, fazy cyklu płciowego, rozwój młodych. Zasady opieki połozniczej w warunkach domowych poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-A-3Pielęgnacja zwierząt amatorskich: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.2
7
wykłady
T-W-1Biologia wybranych gatunków zwierząt amatorskich – pies, kot, fretka, szynszyla, królik, świnka morska, chomik, mysz, szczur.3
T-W-2Behawior zwierząt domowych: etogram zachowań, zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt.2
T-W-3Wymagania zwierząt amatorskich w zakresie pomieszczeń, klatek itp.1
T-W-4Biologiczne podstawy rozrodu zwierząt amatorskich (podstawy rozrodu wybranych gatunków zwierząt amatorskich oraz emocjonalne więzi z potomstwem, opieka i macierzyństwo).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach7
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki zajęć9
A-A-3przygotowanie prezentacji multimedialnej7
A-A-4konsultacje2
25
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach8
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i przentacja multimedialna z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZG-O3.1_W01
Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko i zapewnić im odpwoiednią opiekę
ZO_2A_W09C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZG-O3.1_U01
Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko
ZO_2A_U11C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_HZG-O3.1_K01
student nabywa postawę prozwierzęcą, postepuje zgodnie z zasadami etyki, ma świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko i jest zdolny do udzielania informacji o utrzymaniu zwierząt amatorskich
ZO_2A_K09C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZG-O3.1_W01
Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko i zapewnić im odpwoiednią opiekę
2,0
3,0Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZG-O3.1_U01
Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko
2,0
3,0Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_HZG-O3.1_K01
student nabywa postawę prozwierzęcą, postepuje zgodnie z zasadami etyki, ma świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko i jest zdolny do udzielania informacji o utrzymaniu zwierząt amatorskich
2,0
3,0student nabywa postawę prozwierzęcą, postępuje zgodnie z zasadami etyki, wykazuje świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarz M., Frindt A, Hodowla tchórzy, SGGW Warszawa, 1991
  2. Dieker A., Steinkamp J., Królik miniaturowy, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Jarosz S., Rżewska E., Chów i hodowla. Szynszyle, PWRiL, Warszawa, 1996
  4. Johnny D. Hopkins, Geriatria i gerontologia psów i kotów, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
  5. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  6. Furmaga S., Choroby pasożytnicze zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. Sadowski B., Chmurzyński J., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
  2. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
  3. Rugaas T., Sygnały uspokajające., Galaktyka, 2005
  4. Anusz. K., Przedłuż życie swojemu psu., Galaktyka, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Behawior: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.2
T-A-2Rozród: charakterystyka biologiczna rozrodu, dojrzałość płciowa i rozpłodowa oraz ruja, fazy cyklu płciowego, rozwój młodych. Zasady opieki połozniczej w warunkach domowych poszczególnych gatunków zwierząt.3
T-A-3Pielęgnacja zwierząt amatorskich: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologia wybranych gatunków zwierząt amatorskich – pies, kot, fretka, szynszyla, królik, świnka morska, chomik, mysz, szczur.3
T-W-2Behawior zwierząt domowych: etogram zachowań, zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt.2
T-W-3Wymagania zwierząt amatorskich w zakresie pomieszczeń, klatek itp.1
T-W-4Biologiczne podstawy rozrodu zwierząt amatorskich (podstawy rozrodu wybranych gatunków zwierząt amatorskich oraz emocjonalne więzi z potomstwem, opieka i macierzyństwo).2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach7
A-A-2samodzielne studiowanie tematyki zajęć9
A-A-3przygotowanie prezentacji multimedialnej7
A-A-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach8
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZG-O3.1_W01Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko i zapewnić im odpwoiednią opiekę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-2nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
Treści programoweT-A-1Behawior: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.
T-A-3Pielęgnacja zwierząt amatorskich: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-2Rozród: charakterystyka biologiczna rozrodu, dojrzałość płciowa i rozpłodowa oraz ruja, fazy cyklu płciowego, rozwój młodych. Zasady opieki połozniczej w warunkach domowych poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-4Biologiczne podstawy rozrodu zwierząt amatorskich (podstawy rozrodu wybranych gatunków zwierząt amatorskich oraz emocjonalne więzi z potomstwem, opieka i macierzyństwo).
T-W-3Wymagania zwierząt amatorskich w zakresie pomieszczeń, klatek itp.
T-W-1Biologia wybranych gatunków zwierząt amatorskich – pies, kot, fretka, szynszyla, królik, świnka morska, chomik, mysz, szczur.
T-W-2Behawior zwierząt domowych: etogram zachowań, zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i przentacja multimedialna z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma pogłębioną wiedzę oraz potrafi definiować potrzeby zwierząt utrzymywanych amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZG-O3.1_U01Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-2nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
Treści programoweT-A-1Behawior: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.
T-A-3Pielęgnacja zwierząt amatorskich: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-2Rozród: charakterystyka biologiczna rozrodu, dojrzałość płciowa i rozpłodowa oraz ruja, fazy cyklu płciowego, rozwój młodych. Zasady opieki połozniczej w warunkach domowych poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-4Biologiczne podstawy rozrodu zwierząt amatorskich (podstawy rozrodu wybranych gatunków zwierząt amatorskich oraz emocjonalne więzi z potomstwem, opieka i macierzyństwo).
T-W-3Wymagania zwierząt amatorskich w zakresie pomieszczeń, klatek itp.
T-W-1Biologia wybranych gatunków zwierząt amatorskich – pies, kot, fretka, szynszyla, królik, świnka morska, chomik, mysz, szczur.
T-W-2Behawior zwierząt domowych: etogram zachowań, zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i przentacja multimedialna z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zdolność do analizowania zachowania i potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_HZG-O3.1_K01student nabywa postawę prozwierzęcą, postepuje zgodnie z zasadami etyki, ma świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko i jest zdolny do udzielania informacji o utrzymaniu zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-2nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
Treści programoweT-A-1Behawior: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.
T-A-3Pielęgnacja zwierząt amatorskich: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-2Rozród: charakterystyka biologiczna rozrodu, dojrzałość płciowa i rozpłodowa oraz ruja, fazy cyklu płciowego, rozwój młodych. Zasady opieki połozniczej w warunkach domowych poszczególnych gatunków zwierząt.
T-W-4Biologiczne podstawy rozrodu zwierząt amatorskich (podstawy rozrodu wybranych gatunków zwierząt amatorskich oraz emocjonalne więzi z potomstwem, opieka i macierzyństwo).
T-W-3Wymagania zwierząt amatorskich w zakresie pomieszczeń, klatek itp.
T-W-1Biologia wybranych gatunków zwierząt amatorskich – pies, kot, fretka, szynszyla, królik, świnka morska, chomik, mysz, szczur.
T-W-2Behawior zwierząt domowych: etogram zachowań, zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i przentacja multimedialna z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student nabywa postawę prozwierzęcą, postępuje zgodnie z zasadami etyki, wykazuje świadomość potrzeb zwierząt utrzymywanych amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0