Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria embrionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria embrionalna
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresiu rozrodu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.1
T-A-2Diagnostyka prenatalna.1
T-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.2
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.1
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.2
7
wykłady
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.1
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.1
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.1
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.1
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.1
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.2
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.9
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy. Opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztucznej aktywacji oocytów.
ZO_2A_W04, ZO_2A_W01, ZO_2A_W11C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej.
ZO_2A_U03, ZO_2A_U13C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
ZO_2A_K02C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_W01
Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy. Opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztucznej aktywacji oocytów.
2,0Student nie zna podstaw rozwoju embrionalnego ssaków, nie posiada wiedzy w zakresie osiągnięć i znaczenia współczesnej embriologii.
3,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii.
3,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii i wskazuje na ich znaczenie.
4,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego. Wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i omawia ich znaczenie.
4,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podsawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
5,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii ze wskazaniem najnowszych danych, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej.
2,0
3,0Student uczestniczy w dyskusji i podejmuje próbę interpretacji osiągnięć współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  2. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  3. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 2001
  4. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste, MedPharm, Wrocław, 2009, wydanie polskie pod red. Krzysztofa Kałwaka
  2. Wolszczan A., Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011
  3. Bartel H., Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik, PZWL, Warszawa, 2008
  4. Scott Ch.T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji, Centrum Kształcenia Akademickiego, Gliwice, 2008, tłumaczenie polskie: Monika Betley
  5. Wielgoś M., Diagnostyka prenatalna z elementami perinatologii, Via Medica, Gdańsk, 2009
  6. Bishop J., Ssaki trangeniczne, PWN, Warszawa, 2001
  7. Krzanowska H., Tischner M., Klonowanie, Zank, Kraków, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.1
T-A-2Diagnostyka prenatalna.1
T-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.2
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.1
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.1
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.1
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.1
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.1
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.1
T-W-6Zaburzenia rozwojowe.2
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.9
A-A-4Uczestnictwo w konsultacjach.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O1.1_W01Student zna najważniejsze osiągnięcia w zakresie współczesnej embriologii ssaków, mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy. Opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste. Zna metody kapacytacji plemników, znaczenie komórek somatycznych jajnika w hodowlach oocytów i zarodków oraz sztucznej aktywacji oocytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
Treści programoweT-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw rozwoju embrionalnego ssaków, nie posiada wiedzy w zakresie osiągnięć i znaczenia współczesnej embriologii.
3,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii.
3,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, wymienia niektóre osiągnięcia współczesnej embriologii i wskazuje na ich znaczenie.
4,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego. Wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i omawia ich znaczenie.
4,5Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podsawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
5,0Student zna podstawy rozwoju embrionalnego ssaków, zna podstawowe mechanizmy rozwoju zarodkowego i organogenezy, wymienia większość osiągnięć współczesnej embriologii ze wskazaniem najnowszych danych, wskazuje i wyczerpująco opisuje ich znaczenie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O1.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, hodowli komórkowych i diagnostyki prenatalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U13Dokonuje wyboru odpowiednich metod bioinżynierii w hodowli zwierząt oraz ocenia skutki ich zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i
Treści programoweT-W-6Zaburzenia rozwojowe.
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-2Molekularne mechanizmy interakcji plemnik-komórka jajowa.
T-W-3Procesy zchodzące w preembriogenezie, rozwój i metabolizm zarodka w okresie przed i poimplantacyjnym.
T-W-4Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział róznicowania narządów ostatecznych.
T-A-1Przygotowanie gamet do zapłodnienia "in vitro". Metody kapacytacji plemników u poszczególnych gatunków ssaków.
T-A-2Diagnostyka prenatalna.
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w dyskusji i podejmuje próbę interpretacji osiągnięć współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O1.1_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii. Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach rolniczych i biomedycznych i
Treści programoweT-W-6Zaburzenia rozwojowe.
T-W-5Zarodkowe komórki macierzyste.
T-W-7Metody i perspektywy wykorzystania zapłodnienia "in vitro" u poszczególnych gatunków ssaków.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-A-2Diagnostyka prenatalna.
T-A-4Hodowle komórek jajnika i komórki somatyczne jako suplementy pozywek hodowli oocytów i zarodków.
T-A-5Aktywacja oocytów ssaków w warunkach "in vitro" - metody i znaczenie. Enukleacja oocytów.
T-A-3Hemopoeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
3,5
4,0
4,5
5,0