Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Diety domowe w żywieniu zwierząt chorych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diety domowe w żywieniu zwierząt chorych | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zasad postępowania dietetycznego zwierząt chorych, doboru odpowiedniej diety/karmy wspomagającej leczenie farmakologiczne, a także karmienie odpowiednio dobraną dietą przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady skutecznej konsultacji żywieniowej | 2 |
T-L-2 | Wywiad żywieniowy jak podstawa do układania receptury diety do-mowej | 2 |
T-L-3 | Rodzaje i zasady układanie diet domowych u zwierząt chorych | 4 |
T-L-4 | Układanie diet w wybranym przypadku (schorzeniu) | 5 |
T-L-5 | Diety bytowe a diety przeznaczone do szczególnych potrzeb żywie-niowych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia z profilaktyki żywieniowej | 2 |
T-W-2 | Rodzaje karm/pasz specjalnego przeznaczenia żywieniowego/diety weterynaryjne (terapeutyczne). Błędy żywieniowe | 2 |
T-W-3 | Zapobieganie chorobom kostno-stawowym . Czynniki ryzyka wystą-pienia OA u zwierząt | 3 |
T-W-4 | Postępowanie dietetyczne w chorobach wątroby u zwierząt | 2 |
T-W-5 | Zapobieganie otyłości u zwierząt domowych | 2 |
T-W-6 | Żywienie w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych | 2 |
T-W-7 | Dodatki dietetyczne | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca samodzielna | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictw w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.01_W01 Student | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.01_U01 Student | ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.01_K01 Student | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.01_W01 Student | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym zna zasady żywienia chorych zwierząt;, dobór odpowiednich składników pokarmowych, jako diety wspomagającej leczenie farmakologiczne i zasady żywienia w poszczególnych chorobach układowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.01_U01 Student | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi dobrać karmę dietetyczną i ułożyć dietę dla zwierzęcia w danej chorobie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.01_K01 Student | 2,0 | |
3,0 | student w niewielkim stopniu rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się i poszukiwania informacji niezbednych do rozwiązania określonego problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski i wsp., Zarys dietetyki weterynaryjnej, WAR we Wrocławiu, 2010
- Sekuła I., W zgodzie z naturą. Dieta a zdrowie psa, 2019
- Sapierzyński R., Monografia. Onkologia małych zwierząt z elementami analgezji, 2021
- Jank M. red, Żywienie i dietetyka zwierząt (diety i suplementy), 2020
Literatura dodatkowa
- Dostępne czasopisma o tematyce weterynaryjnej i żywieniu weterynaryjnym, 2011