Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Hodowla i pielęgnacja ptaków łownych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla i pielęgnacja ptaków łownych | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu. |
C-3 | Zapoznanie z kierunkami, metodyką i techniką prowadzenia badań naukowych na ptakach łownych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systematyka i przegląd gatunków bażantów. | 2 |
T-A-2 | Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni. | 2 |
T-A-3 | Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek). | 2 |
T-A-4 | Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające | 2 |
T-A-5 | Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka. | 2 |
T-A-6 | Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych. | 3 |
T-A-7 | Choroby bażantów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja). | 2 |
T-W-2 | Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych | 2 |
T-W-3 | Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce | 3 |
T-W-4 | Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie. | 2 |
T-W-5 | Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych. | 2 |
T-W-6 | Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunków ptaków łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji) | 2 |
T-W-7 | Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych (kierunki, metodyka, techniki realizacji) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | wyklad konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_W01 Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych - ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzedzi umożliwiających prowadzenie badań naukowych na ptakach łownych | ZO_2A_W01 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-3, M-2 | S-2 |
ZO_2A_HZG-O4.2_W09 Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U11 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | ZO_2A_K02, ZO_2A_K09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-3, M-2 | S-2 |
ZO_2A_HZG-O4.2_K09 Student wykazuje zrozumienie na wrażliwość i specyficzne potrzeby środowiska ptaków łownych | ZO_2A_K08, ZO_2A_K09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_W01 Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych - ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzedzi umożliwiających prowadzenie badań naukowych na ptakach łownych | 2,0 | |
3,0 | Student z pomoca nauczyciela wymienia aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych. Zna niektore metody i techniki umożliwiające prowadzenie badań naukowych na ptakach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_HZG-O4.2_W09 Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_HZG-O4.2_K09 Student wykazuje zrozumienie na wrażliwość i specyficzne potrzeby środowiska ptaków łownych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę ochrony zwierzat i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Okarma H, Tomek A., Łowiectwo, Wydawnictwo H2O, 2008
- Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany., PTPP "pro Natura", Wrocław, 2003
- Szczepocki J., Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne., Bellona, 2011
- Mróz E., Bażanty, Oficyna Wydawnicza „Hoża”, Warszawa, 2003