Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Rolnictwo ekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rolnictwo ekologiczne
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu uprawy roli i roślin oraz chowu zwierząt w gospdarstwach konwencjonalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem prowadzenia produkcji roślinnej w obrębie gospodarstwie ekologiczego, opartego na środkach pochodzenia biologiczego i mineralnego nieprzetworzonych technologicznie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologicznej - ochrona wó, gleb, powietrza, bioróżnorodności oraz stosunki ekologiczne.2
T-A-2Opracowanie płodozmianów w gospodarstwach ekologicznych, wsiewki, międzyplony,nawozy zielone, zacienianie powierzchni.4
T-A-3Charakterystyka nawozów kształtujących właściwości gleby (produkcja kompostu, obornik, nawozy zielone, gnojówka, wody gnojowe oraz nawozy mineralne).2
T-A-4Metody pielęgnacji roślin uprawnych i zwalczanie chwastów.2
T-A-5Porównanie osiąganych efektów produkcyjnych w gospodarstwach ekologicznych i konwencjonalnych.4
T-A-6Właściwe kształtowanie krajobrazu na obszarach rolniczych.1
15
wykłady
T-W-1Negatywne skutki ekologiczne intensyfikacji rolnictwa. Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej. Główne kierunki działań w zakresie polityki ekologicznej na obszarach rolniczych.3
T-W-2Zasady produkcji ekologiczej na poziomie gospodarstwa - podstawowa uprawa roli, zabiegi pożniwne, uprawa przedsiewna. Stosowane maszyny i narzędzia rolnicze, uprawa międzyplonu - specyfiki rolnictwa ekologicznego.3
T-W-3Płodozmian. materiał siewny, nawożenie organiczne i mineralne, ochrona roślin, ograniczenia występowania chwastów i zabiegi odchwaszczające.4
T-W-4Podstawowe zalecenia uprawowe warzyw gruntowych i sadownictwo w gospodarstwach ekologicznych. Płodozmian w uprawie warzyw oraz okrywanie gleby i upraw, pielęgnacja gleby oraz nawożenie w sadownictwie.3
T-W-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną. Zaliczenie wykładów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Filmy tematyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.4_W01
W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z rolnictwem ekologicznym.
ZO_2A_W07, ZO_2A_W08C-1T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-6M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.4_U01
Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności, interpretuje możliwości i rozwiązania stosowane w rolnictwie ekologicznym.
ZO_2A_U08C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.4_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko.
ZO_2A_K08, ZO_2A_K04C-1T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.4_W01
W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z rolnictwem ekologicznym.
2,0Student nie definuje podstawowych zagadnień związanych z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, ani zmian zachodzących w rolnictwie prowadzących do produkcji ekologicznej
3,0Student definuje tylko niektóre zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego
3,5Student definuje tylko niektóre podstawowe zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej
4,0Student definuje podstawowe zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je w większości logicznie tłumaczyć
4,5Student definuje zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je logicznie tłumaczyć
5,0Student definuje zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je logicznie tłumaczyć w oparciu o literaturę

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.4_U01
Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności, interpretuje możliwości i rozwiązania stosowane w rolnictwie ekologicznym.
2,0Student nie potrafi logicznie ocenić czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
3,0Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływające na stan środowiska
3,5Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności
4,0Student potrafi logicznie ocenić większość czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
4,5Student potrafi logicznie ocenić wszystkie czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności
5,0Student potrafi logicznie ocenić czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności oraz umiejętnie korzystać z dodatkowych materiałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.4_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko.
2,0Student nie dba o pogłębienie świadomości
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębienie świadomości
4,0Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy
4,5Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy, swiadomy relacji organizmów środowiska rolniczego
5,0Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego, kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  2. Denisowski A., Rolnictwo ekologiczne, ODR, Koszalin, 2001
  3. Elers B., Biodynamiczna uprawa działki, PWRiL, Warszawa, 1994
  4. Piekut K., Pawluśkiewicz B., Rolnicze podstawy kształtowania środowiska, SGGW, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Lester R. Brown, Gospodarka ekologiczna na miarę ziemi, Książka i Wiedza, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologicznej - ochrona wó, gleb, powietrza, bioróżnorodności oraz stosunki ekologiczne.2
T-A-2Opracowanie płodozmianów w gospodarstwach ekologicznych, wsiewki, międzyplony,nawozy zielone, zacienianie powierzchni.4
T-A-3Charakterystyka nawozów kształtujących właściwości gleby (produkcja kompostu, obornik, nawozy zielone, gnojówka, wody gnojowe oraz nawozy mineralne).2
T-A-4Metody pielęgnacji roślin uprawnych i zwalczanie chwastów.2
T-A-5Porównanie osiąganych efektów produkcyjnych w gospodarstwach ekologicznych i konwencjonalnych.4
T-A-6Właściwe kształtowanie krajobrazu na obszarach rolniczych.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Negatywne skutki ekologiczne intensyfikacji rolnictwa. Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej. Główne kierunki działań w zakresie polityki ekologicznej na obszarach rolniczych.3
T-W-2Zasady produkcji ekologiczej na poziomie gospodarstwa - podstawowa uprawa roli, zabiegi pożniwne, uprawa przedsiewna. Stosowane maszyny i narzędzia rolnicze, uprawa międzyplonu - specyfiki rolnictwa ekologicznego.3
T-W-3Płodozmian. materiał siewny, nawożenie organiczne i mineralne, ochrona roślin, ograniczenia występowania chwastów i zabiegi odchwaszczające.4
T-W-4Podstawowe zalecenia uprawowe warzyw gruntowych i sadownictwo w gospodarstwach ekologicznych. Płodozmian w uprawie warzyw oraz okrywanie gleby i upraw, pielęgnacja gleby oraz nawożenie w sadownictwie.3
T-W-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną. Zaliczenie wykładów.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.4_W01W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z rolnictwem ekologicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem prowadzenia produkcji roślinnej w obrębie gospodarstwie ekologiczego, opartego na środkach pochodzenia biologiczego i mineralnego nieprzetworzonych technologicznie.
Treści programoweT-W-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną. Zaliczenie wykładów.
T-W-2Zasady produkcji ekologiczej na poziomie gospodarstwa - podstawowa uprawa roli, zabiegi pożniwne, uprawa przedsiewna. Stosowane maszyny i narzędzia rolnicze, uprawa międzyplonu - specyfiki rolnictwa ekologicznego.
T-W-1Negatywne skutki ekologiczne intensyfikacji rolnictwa. Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej. Główne kierunki działań w zakresie polityki ekologicznej na obszarach rolniczych.
T-A-4Metody pielęgnacji roślin uprawnych i zwalczanie chwastów.
T-A-1Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologicznej - ochrona wó, gleb, powietrza, bioróżnorodności oraz stosunki ekologiczne.
T-A-3Charakterystyka nawozów kształtujących właściwości gleby (produkcja kompostu, obornik, nawozy zielone, gnojówka, wody gnojowe oraz nawozy mineralne).
T-A-6Właściwe kształtowanie krajobrazu na obszarach rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Filmy tematyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie definuje podstawowych zagadnień związanych z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, ani zmian zachodzących w rolnictwie prowadzących do produkcji ekologicznej
3,0Student definuje tylko niektóre zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego
3,5Student definuje tylko niektóre podstawowe zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej
4,0Student definuje podstawowe zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je w większości logicznie tłumaczyć
4,5Student definuje zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je logicznie tłumaczyć
5,0Student definuje zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je logicznie tłumaczyć w oparciu o literaturę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.4_U01Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności, interpretuje możliwości i rozwiązania stosowane w rolnictwie ekologicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem prowadzenia produkcji roślinnej w obrębie gospodarstwie ekologiczego, opartego na środkach pochodzenia biologiczego i mineralnego nieprzetworzonych technologicznie.
Treści programoweT-W-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną. Zaliczenie wykładów.
T-W-3Płodozmian. materiał siewny, nawożenie organiczne i mineralne, ochrona roślin, ograniczenia występowania chwastów i zabiegi odchwaszczające.
T-W-1Negatywne skutki ekologiczne intensyfikacji rolnictwa. Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej. Główne kierunki działań w zakresie polityki ekologicznej na obszarach rolniczych.
T-A-1Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologicznej - ochrona wó, gleb, powietrza, bioróżnorodności oraz stosunki ekologiczne.
T-A-2Opracowanie płodozmianów w gospodarstwach ekologicznych, wsiewki, międzyplony,nawozy zielone, zacienianie powierzchni.
T-A-5Porównanie osiąganych efektów produkcyjnych w gospodarstwach ekologicznych i konwencjonalnych.
T-A-6Właściwe kształtowanie krajobrazu na obszarach rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi logicznie ocenić czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
3,0Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływające na stan środowiska
3,5Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności
4,0Student potrafi logicznie ocenić większość czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności
4,5Student potrafi logicznie ocenić wszystkie czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności
5,0Student potrafi logicznie ocenić czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności oraz umiejętnie korzystać z dodatkowych materiałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.4_K01Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K04Wykazuje krytyczną postawę wobec dostępnych w przestrzeni publicznej informacji dotyczących nauk zootechnicznych oraz jest przygotowany do rozwiązywania różnorodnych problemów w obrębie wykonywanej pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem prowadzenia produkcji roślinnej w obrębie gospodarstwie ekologiczego, opartego na środkach pochodzenia biologiczego i mineralnego nieprzetworzonych technologicznie.
Treści programoweT-W-5Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną. Zaliczenie wykładów.
T-W-1Negatywne skutki ekologiczne intensyfikacji rolnictwa. Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej. Główne kierunki działań w zakresie polityki ekologicznej na obszarach rolniczych.
T-A-1Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologicznej - ochrona wó, gleb, powietrza, bioróżnorodności oraz stosunki ekologiczne.
T-A-6Właściwe kształtowanie krajobrazu na obszarach rolniczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o pogłębienie świadomości
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym
3,5Student dba o pogłębienie świadomości
4,0Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy
4,5Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy, swiadomy relacji organizmów środowiska rolniczego
5,0Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego, kreatywny