Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Zioła i inne metody naturalne w profilaktyce i leczeniu zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zioła i inne metody naturalne w profilaktyce i leczeniu zwierząt | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość profilaktyki zdrowotnej zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie zagadnień związanych z możliwościami wykorzystania ziół i innych naturalnych metod stosowanych zarówno w profilaktyce oraz leczeniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących. |
C-2 | Zapoznaie ze sposobami przygotowania preparatów, przeznaczonych dla zwierząt oraz receptury mieszanek ziołowych stosowanych w profilaktyce zdrowotnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konfekcjonowanie ziół: suszenie, pakowanie, przechowywanie ziół, ocena jakości surowca zielarskiego. Badanie czystości surowców zielarskich. | 1 |
T-L-2 | Ekstrakcja i destylacja – zapoznanie z aparaturą stosowaną w uzyskiwaniu substancji aktywnych z ziół | 2 |
T-L-3 | Metody naturalne stosowane w rehabilitacji zwierząt (masaż, olejki eteryczne, maści i mazidła) | 2 |
T-L-4 | Zioła – sposoby przygotowania – postaci leków ziołowych: napary, odwary, maceraty, nalewki, wyciągi olejowe, octy, soki, ekstrakty roślinne i owocowe, maści, kremy, mydła, galaretki, ciasteczka. Przygotowanie wybranych postaci leków ziołowych. Lecznicze właściwości roślin przyprawowych, warzyw, owoców i grzybów | 4 |
T-L-5 | Wykorzystanie ziół w profilaktyce zdrowotnej: chorób skóry, chorób układu pokarmowego, chorób układu oddechowego, chorób układu mięśniowo-szkieletowego, działanie immunostymulacyjne ziół | 4 |
T-L-6 | Zioła na łąkach i pastwiskach, rozpoznawanie roślin zielarskich (Zajęcia terenowe) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie ziół i naturalnych składników w profilaktyce chorób zwierząt gospodarskich | 2 |
T-W-2 | Zioła i naturalne składniki w profilaktyce chorób zwierząt towarzyszących i egzotycznych. | 2 |
T-W-3 | Zioła, warzywa, owoce i ich przeznaczenie w profilaktyce zdrowotnej zwierząt utrzymywanych przez człowieka | 2 |
T-W-4 | Wybrane immunostymulatory pochodzenia naturalnego – mechanizm działania i zastosowanie | 2 |
T-W-5 | Znaczenie fitoterapii przy wspomaganiu leczenia otyłości. Wybrane surowce roślinne wspomagające leczenie otyłości u zwierząt towarzyszących. | 2 |
T-W-6 | Naturalne metody zwalczania pasożytów zewnętrznych i wewnętrznych u zwierząt. Wykorzystanie substancji pochodzenia naturalnego do higienizacji pomieszczeń dla zwierząt. | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie ziół i suszów owocowo-warzywnych w produkcji karm, suplementów diety i przysmaków dla zwierząt | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie preparatów ziołowych do użytku zewnętrznego | 6 |
A-L-3 | Studiowanie metodyki do wykonania zadań praktycznych | 2 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | Poszukiwanie i studiowanie artykułów naukowych zwiazanych z tematyka zajęć | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykorzystanie materiałów multimedialnych (prezentacje komputerowe, film edukacyjny, symulacje) |
M-2 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w tracie zajęć w tym wykonanych zadań, samodzielność i organizacja pracy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.05_W01 Student rozpoznaje, charakteryzuje i wybiera naturalne preparty dla zwierząt utrzymywanych przez człowieka | ZO_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.05_U01 Student ocenia i decyduje o wyborze metody naturalnej stosowanej w profilaktyce i rehabiitacji zwierząt | ZO_2A_U08 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.05_K01 Student wykazuje aktywną postawę, kreatywność i otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt | ZO_2A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.05_W01 Student rozpoznaje, charakteryzuje i wybiera naturalne preparty dla zwierząt utrzymywanych przez człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim zakresie rozpoznaje i wybiera naturalne preparty i metody stosowane dla zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.05_U01 Student ocenia i decyduje o wyborze metody naturalnej stosowanej w profilaktyce i rehabiitacji zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie ocenia wybór naturalnej metody profilaktyki i rehabilitacji zwierząt, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.05_K01 Student wykazuje aktywną postawę, kreatywność i otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowska A., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice, SGGW, Warszawa, 2003
- Przybylak Z., Poradnik uzdrawiajacych kuracji naturalnych., Zysk i S-ka, Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- Mrozikiewicz P.,M. red. naczelny, „Herba Polonica”–kwartalnik, IWNiRZ, Poznań, 2019, Numery bieżące i archiwalne od roku 2010
- Pawełek T. red. nacz., Panacea - Leki ziołowe Kwatralnik Centrum Fitoterapii w Gdansku, Centrum Fitoterapii w Gdansku, Gdańsk, 2020, www.panacea.pl