Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Metody sensoryczne w ocenie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody sensoryczne w ocenie żywności
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z nauk biologicznych fizjologii i towaroznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.2
T-L-2Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972.2
T-L-3Wymogi jakościowe w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych. Ocena wybranych ziół stosowanych jako przyprawy w przemyśle mięśnym i spożywczym.4
T-L-4Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna mleka i wybranych produktów mlecznych.4
T-L-5Wymogi jakościowe. Ocena organoleptycznawybranych produktów piekarniczych i cukierniczych.3
15
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych3
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.4
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe,skalowania.4
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne zbieranie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów8
A-W-3Konsultacje z prowadazącym2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z omówieniem zagadnień teoretycznych i praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta z kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B07.02_W01
Student posiada więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej oraz właściwościach sensorycznych żywności. Zna zasady żywienia ludzi i zwierząt. Posiada wiedzę o metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
ZO_2A_W09C-1T-L-1, T-W-2M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B07.02_U01
Student posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
ZO_2A_U08C-1T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B07.02_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
ZO_2A_K08C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B07.02_W01
Student posiada więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej oraz właściwościach sensorycznych żywności. Zna zasady żywienia ludzi i zwierząt. Posiada wiedzę o metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
2,0
3,0Student posiada dostateczną więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej żywnośc oraz o jej właściwościach sensorycznych. Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B07.02_U01
Student posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność stosowania różnorodnych metod oceny organoleptycznej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B07.02_K01
Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość zagrożeń dla zdrowia ludzi i zwierząt związanych z niestosowaniem zasad etyki przy ocenie jakościowej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ewa Babicz, Agnieszka Rybowska, Wiesława Obińska, Sensoryczna ocena jakości żywności., Akademia Morska w Gdyni, 2009
  2. Nina Baryłko- Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badania żywności, W. Naukowe PTŻ, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. 2011
  2. A. Adamiak, Podstawowe metody analizy sensorycznej, Gospodarka Mięsna, 11, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.2
T-L-2Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972.2
T-L-3Wymogi jakościowe w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych. Ocena wybranych ziół stosowanych jako przyprawy w przemyśle mięśnym i spożywczym.4
T-L-4Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna mleka i wybranych produktów mlecznych.4
T-L-5Wymogi jakościowe. Ocena organoleptycznawybranych produktów piekarniczych i cukierniczych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych3
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy2
T-W-3Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu.4
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe,skalowania.4
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne zbieranie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów8
A-W-3Konsultacje z prowadazącym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B07.02_W01Student posiada więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej oraz właściwościach sensorycznych żywności. Zna zasady żywienia ludzi i zwierząt. Posiada wiedzę o metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-1Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych.
T-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z omówieniem zagadnień teoretycznych i praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta z kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej żywnośc oraz o jej właściwościach sensorycznych. Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B07.02_U01Student posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-L-2Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972.
T-L-5Wymogi jakościowe. Ocena organoleptycznawybranych produktów piekarniczych i cukierniczych.
T-L-3Wymogi jakościowe w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych. Ocena wybranych ziół stosowanych jako przyprawy w przemyśle mięśnym i spożywczym.
T-L-4Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna mleka i wybranych produktów mlecznych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z omówieniem zagadnień teoretycznych i praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta z kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność stosowania różnorodnych metod oceny organoleptycznej surowców i produktów żywnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B07.02_K01Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy
T-W-4Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe,skalowania.
T-W-5Metody hedoniczne w oceny żywności.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta z kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną świadomość zagrożeń dla zdrowia ludzi i zwierząt związanych z niestosowaniem zasad etyki przy ocenie jakościowej żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0