Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,41zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy żywienia zwierząt i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Żywienie królików z zastoswaniem nowoczesnych dodatków paszowych2
T-L-2Specyfika żywienia psów i kotów z zastosowaniem dodatków paszowych6
T-L-3Wykorzystanie dotaków paszowcyh w żywieniu pozostałych gatunków zwierząt amatorskich7
15
wykłady
T-W-1Specyfika żywienia różnych zwierząt amatorskich z uwzględnieniem dodatków10
T-W-2Poszczególne kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych. Przyrządzanie i zadawanie diet5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury2
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń3
A-L-5Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4studiowanie literatury2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EUAZ-O7.1_W01
student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
ZO_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EUAZ-O7.1_U01
student samodzielnie potrafi dobrać właściwy dodatek dla danej grupy żywieniowej
ZO_2A_U08C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EUAZ-O7.1_K01
Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stymulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwą postawę wobec zwierząt, wynikającą z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
ZO_2A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EUAZ-O7.1_W01
student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
2,0student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich
3,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich
3,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35%
4,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55%
4,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95%
5,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EUAZ-O7.1_U01
student samodzielnie potrafi dobrać właściwy dodatek dla danej grupy żywieniowej
2,0
3,0student potrafi korzystać z nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EUAZ-O7.1_K01
Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stymulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwą postawę wobec zwierząt, wynikającą z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
2,0
3,0student w wyniku przeprowadzonych zajęć w stopniu dostatecznym jest świadom zastosowania odpowiedniego dodatku dla danego gatunku zwierzęcia amatorskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001
  2. Bielański P., Niedźwiadek S., Zając J., Chów królików., Wyd. Fundacja Rozwój SGGW., Warszawa, 2002
  3. Kuźniewicz J., Kuźniewicz G., Psy w służbie człowieka., Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003
  4. Tymiński W., Encyklopedia hodowcy. Koty., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2004
  5. Kurek M., Encyklopedia hodowcy. Psy., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2005
  6. Bertenschlager M., Świnka morska., Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Żywienie królików z zastoswaniem nowoczesnych dodatków paszowych2
T-L-2Specyfika żywienia psów i kotów z zastosowaniem dodatków paszowych6
T-L-3Wykorzystanie dotaków paszowcyh w żywieniu pozostałych gatunków zwierząt amatorskich7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika żywienia różnych zwierząt amatorskich z uwzględnieniem dodatków10
T-W-2Poszczególne kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych. Przyrządzanie i zadawanie diet5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2studiowanie literatury2
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-4przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń3
A-L-5Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów6
A-W-4studiowanie literatury2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EUAZ-O7.1_W01student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz
Treści programoweT-W-1Specyfika żywienia różnych zwierząt amatorskich z uwzględnieniem dodatków
T-W-2Poszczególne kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych. Przyrządzanie i zadawanie diet
T-L-3Wykorzystanie dotaków paszowcyh w żywieniu pozostałych gatunków zwierząt amatorskich
T-L-2Specyfika żywienia psów i kotów z zastosowaniem dodatków paszowych
T-L-1Żywienie królików z zastoswaniem nowoczesnych dodatków paszowych
Metody nauczaniaM-3wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich
3,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich
3,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35%
4,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55%
4,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95%
5,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EUAZ-O7.1_U01student samodzielnie potrafi dobrać właściwy dodatek dla danej grupy żywieniowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie dotaków paszowcyh w żywieniu pozostałych gatunków zwierząt amatorskich
T-L-2Specyfika żywienia psów i kotów z zastosowaniem dodatków paszowych
T-L-1Żywienie królików z zastoswaniem nowoczesnych dodatków paszowych
Metody nauczaniaM-3wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi korzystać z nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EUAZ-O7.1_K01Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stymulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwą postawę wobec zwierząt, wynikającą z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz
Treści programoweT-W-1Specyfika żywienia różnych zwierząt amatorskich z uwzględnieniem dodatków
T-W-2Poszczególne kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych. Przyrządzanie i zadawanie diet
T-L-3Wykorzystanie dotaków paszowcyh w żywieniu pozostałych gatunków zwierząt amatorskich
T-L-2Specyfika żywienia psów i kotów z zastosowaniem dodatków paszowych
T-L-1Żywienie królików z zastoswaniem nowoczesnych dodatków paszowych
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w wyniku przeprowadzonych zajęć w stopniu dostatecznym jest świadom zastosowania odpowiedniego dodatku dla danego gatunku zwierzęcia amatorskiego
3,5
4,0
4,5
5,0