Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Metody sensoryczne w ocenie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody sensoryczne w ocenie żywności | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z nauk biologicznych fizjologii i towaroznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W ramach zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z oceny jakości żywności oraz poznają podstawowe pojęcia z analizy sensorycznej. Zapoznają się z najważniejszymi metodami stosowanymi w ocenie organoleptycznej produktów żywnościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Jakość żywności. Charakterystyczne cechy produktów żywnościowych. | 2 |
T-L-2 | Testy na badanie wrażliwości sensorycznej wg. ISO3972. | 2 |
T-L-3 | Wymogi jakościowe w ocenie organoleptycznej mięsa i produktów mięsnych. Ocena wybranych ziół stosowanych jako przyprawy w przemyśle mięśnym i spożywczym. | 4 |
T-L-4 | Wymogi jakościowe. Ocena organoleptyczna mleka i wybranych produktów mlecznych. | 4 |
T-L-5 | Wymogi jakościowe. Ocena organoleptycznawybranych produktów piekarniczych i cukierniczych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie jakości produktów spożywczych | 3 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia w ocenie sensorycznej. Analiza sensoryczna, ocena organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy | 2 |
T-W-3 | Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy organoleptycznej. Zmysł smaku, węchu,wzroku, dotyku,słuchu. | 4 |
T-W-4 | Typy zadań w ocenie sensorycznej. Metody ocen sensorycznych: metody róznicowe, metody punktowe,skalowania. | 4 |
T-W-5 | Metody hedoniczne w oceny żywności. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Teoretyczne przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne zbieranie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadazącym | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z omówieniem zagadnień teoretycznych i praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta z kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.02_W01 Student posiada więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej oraz właściwościach sensorycznych żywności. Zna zasady żywienia ludzi i zwierząt. Posiada wiedzę o metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.02_U01 Student posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności. | ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.02_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności. | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.02_W01 Student posiada więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej oraz właściwościach sensorycznych żywności. Zna zasady żywienia ludzi i zwierząt. Posiada wiedzę o metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną więdzę ze składu chemicznego i wartości odżywczej żywnośc oraz o jej właściwościach sensorycznych. Posiada wiedzę w stopniu dostatecznym o podstawowych metodach stosowanych przy sprawdzaniu wrażliwości sensorycznej oraz metodach mających zastosowanie w ocenie sensorycznej żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.02_U01 Student posiada umięjętność zastosowania odpowiednich metod w ocenie jakości organoleptycznej żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność stosowania różnorodnych metod oceny organoleptycznej surowców i produktów żywnościowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.02_K01 Student ma świadomość konieczności stosowania zasad etyki w zakresie oceny jakości żywności. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną świadomość zagrożeń dla zdrowia ludzi i zwierząt związanych z niestosowaniem zasad etyki przy ocenie jakościowej żywności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ewa Babicz, Agnieszka Rybowska, Wiesława Obińska, Sensoryczna ocena jakości żywności., Akademia Morska w Gdyni, 2009
- Nina Baryłko- Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badania żywności, W. Naukowe PTŻ, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- 2011
- A. Adamiak, Podstawowe metody analizy sensorycznej, Gospodarka Mięsna, 11, 1997