Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Hodowla i pielęgnacja ptaków łownych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla i pielęgnacja ptaków łownych | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami i biologią ptaków łownych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych oraz zapewnienia im dobrostanu. |
C-3 | Zapoznanie z kierunkami, metodykąi techniką prowadzenia badań naukowych na ptakach łownych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Systematyka i przegląd gatunków bażantów. | 1 |
T-A-2 | Pomieszczenia i woliery przeznaczone utrzymywania ptaków łownych na przykładzie bażantarni. | 1 |
T-A-3 | Chów komercyjny bażantów (tucz, jakość tuszek i mięsa, zagospodarowanie tuszek). | 1 |
T-A-4 | Introdukcja ptaków łownych w łowisko. Wybór terenu do zasiedleń. Urządzenie łowiska. Metody introdukcji. Jakość materiału przeznaczonego do zasiedleń. Dokarmianie. Odławianie ograniczające. Zagrożenia populacji ptaków łownych – drapieżniki, działalność człowieka. | 2 |
T-A-5 | Żywienie bażantów, układanie dawek pokarmowych.Choroby bażantów. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie kulturowe i historyczne łowiectwa na świecie i w Polsce. Przegląd literatury łowieckiej: prawo łowieckie (praktyczny wgląd w ustawy: dyskusja). | 1 |
T-W-2 | Przegląd gatunków ptaków łownych w Polsce (jarząbek, bażant, kuropatwa, słonka, łyska, gęś gęgawa, zbożowa, białoczelna, kaczka krzyżówka, cyraneczka, głowienka, czernica, gołąb grzywacz, łyska).Monitoring ptaków łownych | 2 |
T-W-3 | Ochrona środowiska ptaków łownych. Ochrona gatunków. Stan populacji poszczególnych gatunków.Przegląd wybranych najlepszych projektów ochrony kuraków w Polsce | 1 |
T-W-4 | Środowisko ptaków łownych ze szczególnym uwzględnieniem bażantów. Zachowania, terytorium, okres godowy, gniazdowanie. | 1 |
T-W-5 | Pokarm i żerowanie ptaków łownych w warunkach naturalnych. Żywienie bażantów w okresie odchowu oraz ptaków dorosłych.Przygotowanie stada do nieśności. Ocena wartości biologicznej jaj i wylęgowość. Badania nad doskonaleniem techniki inkubacji jaj wybranych gatunkow ptaków łownych. | 1 |
T-W-6 | Aktualne trendy badań naukowyh prowadzonych na ptakach łownych (kierunki , metodyka i techniki realizacji) | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wyklad konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_W01 Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych -ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzędzi umożliwiających prowadzenie badań na ptakach łownych | ZO_2A_W01 | — | — | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
ZO_2A_null_W09 Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U11 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_K09 Student wykazuje zrozumienie i wrazliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków łownych | ZO_2A_K09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
ZO_2A_null_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | ZO_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_W01 Student: - wymienia i opisuje aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych -ma wiedzę z zakresu metod, technik i narzędzi umożliwiających prowadzenie badań na ptakach łownych | 2,0 | |
3,0 | Student z pomocą nauczyciela wymienia aktualne kierunki badań naukowych prowadzonych na ptakach łownych. Zna niektóre metody i techniki umozliwiające prowadzenie badań naukowych na ptakach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_null_W09 Student potrafi wymienić i rozróżnic gatunki ptaków łownych oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą ich chowu i hodowli. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_null_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność prowadzenia chowu i hodowli ptaków łownych. Potrafi zinterpretować potrzebę ochrony środowiska ptaków łownych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków łownych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.2_K09 Student wykazuje zrozumienie i wrazliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków łownych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę ochrony zwierząt i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_null_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia , ale nie podejmuje ich z wlasnej inicjatywy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mróz E., Bażanty, Oficyna Wydawnicza „Hoża”, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Okarma H, Tomek A., Łowiectwo, Wydawnictwo H2O, 2008
- Szczepocki J., Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne., Bellona, 2011
- Tomiałojć L., Stawarczyk T., Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany., PTPP "pro Natura", Wrocław, 2003