Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Amatorska hodowla owadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Amatorska hodowla owadów | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoolgia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z prowadzeniem chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania owadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd wybranych gatunków owadów pożytecznych: warunki chowu i pielęgnacji oraz zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, | 2 |
T-A-2 | Pożyteczne owady w ogrodzie, znaczenie w przywracaniu równowagi w środowisku. | 1 |
T-A-3 | Rodzaje domków dla owadów, ich budowa i znaczenie. | 1 |
T-A-4 | Higiena, profilaktyka zootechniczna i dobrostan owadów w chowie amatorskim i hodowli | 1 |
T-A-5 | Owady jako ogniwo łańcucha pokarmowego. Owady w diecie człowieka i w żywieniu zwierząt. Owady źródłem białka w paszy lub żywności | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Owady jako zwierzęta amatorskie. Rola i znaczenie dla człowieka. Znaczenie owadów w środowisku naturalnym. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje pomieszczeń i wyposażenia dla owadów w chowie amatorskim (sposoby i możliwości utrzymania owadów) | 1 |
T-W-3 | Zasady żywienia (rodzaje pokarmu) i przystosowania różnych gatunków owadów. | 1 |
T-W-4 | Rozmanżanie owadów w chowie amatorskim. Fazy rozwojowe i rozpoznawanie płci. | 2 |
T-W-5 | Możliwości nabycia i legalność utrzymania i chowu owadów. Podsumowanie wykładów. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 7 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 9 |
A-A-3 | Samodzielne przygotowanie prezentacji | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Film dydaktyczny |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli i chowu owadów pożytecznych, ozdobnych i egzotycznych | ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów. Postępuje w sposób odpowiedzialny ze zwierzętami | ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim oraz nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
3,0 | Student w niewielkim zakresie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
3,5 | Student opisuje zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
4,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
4,5 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wskazuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
5,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i proponuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli i chowu owadów pożytecznych, ozdobnych i egzotycznych | 2,0 | Student nie umie planować i nie zna zasad prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
3,5 | Student umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
4,0 | Student umie planować, zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łączy zdobytą wiedzę w rozwijaniu swoich umiejętności | |
4,5 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności | |
5,0 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna i rozumie zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów. Postępuje w sposób odpowiedzialny ze zwierzętami | 2,0 | Student nie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój |
3,0 | Student w niewielkim zakresie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój | |
3,5 | Student jest świadomy i otwarty na niektóre możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów | |
4,0 | Student jest świadomy i otwarty na możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
4,5 | Student kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
5,0 | Student aktywnie, kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
Literatura podstawowa
- Dost U. Zwierzęta w terrarium. Wydawnictwo Delta 2000, Zwierzęta w terrarium, Delta, 2000
- Grabarczyk H., Grabarczyk M., Nowakowski E., Wegner E., Gady, płazy i bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007, Wydanie Polskie
Literatura dodatkowa
- Rogner M., Moje pierwsze terrarium, Oficyna wydawnicza: Mulico, Warszawa, 1995
- www., terrarium com, 2011