Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
C-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody badań populacji2
T-L-2Gatunki inwazyjne1
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga1
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi1
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa2
7
wykłady
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)1
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa2
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji2
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”2
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej1
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne1
T-W-7Lądowe biomy Ziemi1
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.1
T-W-9Ekologia miasta.1
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne1
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).1
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach7
A-L-2studiowanie piśmiennictwa16
A-L-3konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie piśmiennictwa33
A-W-3konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4duskusja dydaktyczna
M-5karta pracy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-3Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W02
Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
ZO_2A_W08, ZO_2A_W04, ZO_2A_W07, ZO_2A_W01C-2T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-1, M-2, M-4, M-5S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U02
Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
ZO_2A_U07, ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U06C-2T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-3, M-2, M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K02
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K09, ZO_2A_K08C-2T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-1, M-2, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W02
Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U02
Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K02
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  4. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
  3. Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody badań populacji2
T-L-2Gatunki inwazyjne1
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga1
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi1
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)1
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa2
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji2
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”2
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej1
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne1
T-W-7Lądowe biomy Ziemi1
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.1
T-W-9Ekologia miasta.1
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne1
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).1
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach7
A-L-2studiowanie piśmiennictwa16
A-L-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie piśmiennictwa33
A-W-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-D2_W02Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-2Gatunki inwazyjne
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-W-9Ekologia miasta.
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).
T-W-7Lądowe biomy Ziemi
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-4duskusja dydaktyczna
M-5karta pracy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-3Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-D2_U02Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-L-1Metody badań populacji
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2film
M-4duskusja dydaktyczna
M-5karta pracy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-D2_K02Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-2Gatunki inwazyjne
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
T-L-1Metody badań populacji
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga
T-W-9Ekologia miasta.
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).
T-W-7Lądowe biomy Ziemi
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-4duskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0