Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Podstawy utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zakresu hodowli, utrzymanie, żywienia, higieny i rozrodu zwierząt gospodarskich |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z funkcjami ogrodów zoologicznych, wymogami dotyczącymi ogrodów zoologicznych i wymaganiami zwierząt tam przebywających. Zaznajomienie się kształtowaniem warunków niezbędnych do zapewnienia dobrostanuzwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia terenowe: wyjazd studyjny do ogrodu zoologicznego. Zapoznanie się z pracą i organizacją zoo. Konstrukcja i wyposażenie pomieszczeń dla różnych gatunków zwierząt, budowa wybiegów. | 8 |
T-A-2 | Pielęgnacja zwierząt dorosłych | 2 |
T-A-3 | Organizowanie czasu dla wybranych gatunków zwierząt (przyrządy do zabawy, , pokazy, tresura itd.). | 2 |
T-A-4 | Opieka nad noworodkami . | 2 |
T-A-5 | Karmienie - urozmaicenie sposobu podawana pokarmu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel zakładania ogrodów zoologicznych, historia rozwoju ogrodów. Znaczenie ogrodów zoologicznych w ochronie ginących gatunków. Rola i funkcje ogrodów zoologicznych (rekreacyjne, dydaktyczne) | 2 |
T-W-2 | Wymagania ogólne dotyczące zakładania i prowadzenia ogrodów zoologicznych (przepisy, nomy i wymogi formalno-prawne dotyczące działalności ogrodu zoologicznego) | 2 |
T-W-3 | Wymagania szczegółowe prowadzenia ogrodów zoologicznych (rodzaje pomieszczeń dla wybranych gatunków zwierząt, ich powierzchnia temperatura, wyposażenie). | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka wybranych ogrodów zoologicznych w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-5 | Wymagania zwierząt wybranych gatunków dotyczące chowu i żywienia. | 2 |
T-W-6 | Pielęgnacja zwierząt. Zabiegi pielęgnacyjno-higieniczne i weterynaryjne. | 2 |
T-W-7 | Rozród i hodowla. Organizacja rozrodu. Krycie, ciąża i poród. Opieka nad potomstwem porzuconym przez matkę. | 2 |
T-W-8 | Organizacja ogrodu zoologicznego. Współpraca między ogrodami zoologicznymi- wypożyczanie i wymiana zwierząt | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie projektu lub prezentacji | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie projektu lub prezentacji | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacha filmowa |
M-3 | Wizyta studyjna w ogrodzie zoologicznym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i efektów wizyty studyjnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji lub projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.3_W01 Wiedza o funkcjach i roli ogrodów zooligicznych. Znajomość wymagań bytowych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. | ZO_2A_W04, ZO_2A_W09, ZO_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.3_U01 Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo. | ZO_2A_U04, ZO_2A_U11, ZO_2A_U15 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.3_K01 Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjaśniać ich znaczenie we współczesnym świecie. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.3_W01 Wiedza o funkcjach i roli ogrodów zooligicznych. Znajomość wymagań bytowych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. | 2,0 | Student nie zna funkcji i roia ogrodów zooligicznych. |
3,0 | Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. | |
3,5 | Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. | |
4,0 | Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków. | |
4,5 | Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków. Potrafi zaprojektować pomieszczenia i wybiegi dla najbardziej popularnych w zoo gatunków zwierząt | |
5,0 | Student wie, jakie są funkcje i rola ogrodów zooligicznych. Zna ogólne zasady działalności ogrodów zoologicznych. Zna podstawowe wymagania bytowe najbardziej popularnych zwierząt utrzymywanych w zoo i jego organizacji dostosowanej do tych wymagań. Zna podtsawowe zabiegi pielegnacyjne zwierząt dorosłych i noworodków. Potrafi zaprojektować pomieszczenia i wybiegi dla najbardziej popularnych w zoo gatunków zwierząt Potrafi zorganizować w sposób urozmaicony zajęcia dla zwierząt (karmienie, pokazy tresury, pielęgniacja etc.) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.3_U01 Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność zaprojektowania stanowisk dla wybranych gatunków zwierząt oraz organizacji żywienia, pielęgnacji i hodowli zwierząt w zoo. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O8.3_K01 Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjaśniać ich znaczenie we współczesnym świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjaśniać ich znaczenie we współczesnym świeStudent potrafi propagować idee ogrodów zoologicznych oraz wyjaśniać ich znaczenie we współczesnym świecie.ie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łukaszewicz K., Ogrody zoologiczne: wczoraj - dziś - jutro., Wiedza Powszechna, Warszawa, 1975
- Niweliński A., Rola i funkcje współczesnych ogrodów zoologicznych, Przyr.Pol., 2001, 11, s.10-11.
- Łukasiewicz A, Dotychczasowe akty prawne dotyczące ochrony ogrodów botanicznych i ogrodów zoologicznych w Polsce, Biul.Ogrod.Bot.Muz.Zbior, 1998, 7, 21-24
Literatura dodatkowa
- Olech W., Ochrona zasobów genowych zwierząt realizowana w ogrodach zoologicznych, Przegl.Hod, Warszawa, 2003, 71, s.10-14
- Gabryś G., Rola ogrodów zoologicznych w ochronie gatunkowej zwierząt, Przegl..Przyr, 2000, 2-3, s.195-213
- Polinger Foster K, Najstarsze ogrody zoologiczne i botaniczne, Świat Nauki, 1999, 9, s.76-83