Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Rolnictwo ekologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rolnictwo ekologiczne | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu uprawy roli i roślin oraz chowu zwierząt w gospdarstwach konwencjonalnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze sposobem prowadzenia produkcji roślinnej w obrębie gospodarstwie ekologiczego, opartego na środkach pochodzenia biologiczego i mineralnego nieprzetworzonych technologicznie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Główne kierunki działań w zakresie wdrażania polityki ekologicznej - ochrona wó, gleb, powietrza, bioróżnorodności oraz stosunki ekologiczne. | 2 |
T-A-2 | Opracowanie płodozmianów w gospodarstwach ekologicznych, wsiewki, międzyplony,nawozy zielone, zacienianie powierzchni. | 4 |
T-A-3 | Charakterystyka nawozów kształtujących właściwości gleby (produkcja kompostu, obornik, nawozy zielone, gnojówka, wody gnojowe oraz nawozy mineralne). | 2 |
T-A-4 | Metody pielęgnacji roślin uprawnych i zwalczanie chwastów. | 2 |
T-A-5 | Porównanie osiąganych efektów produkcyjnych w gospodarstwach ekologicznych i konwencjonalnych. | 4 |
T-A-6 | Właściwe kształtowanie krajobrazu na obszarach rolniczych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Negatywne skutki ekologiczne intensyfikacji rolnictwa. Wybrane elementy równoważenia produkcji rolniczej. Główne kierunki działań w zakresie polityki ekologicznej na obszarach rolniczych. | 3 |
T-W-2 | Zasady produkcji ekologiczej na poziomie gospodarstwa - podstawowa uprawa roli, zabiegi pożniwne, uprawa przedsiewna. Stosowane maszyny i narzędzia rolnicze, uprawa międzyplonu - specyfiki rolnictwa ekologicznego. | 3 |
T-W-3 | Płodozmian. materiał siewny, nawożenie organiczne i mineralne, ochrona roślin, ograniczenia występowania chwastów i zabiegi odchwaszczające. | 4 |
T-W-4 | Podstawowe zalecenia uprawowe warzyw gruntowych i sadownictwo w gospodarstwach ekologicznych. Płodozmian w uprawie warzyw oraz okrywanie gleby i upraw, pielęgnacja gleby oraz nawożenie w sadownictwie. | 3 |
T-W-5 | Upowszechnianie rolnictwa ekologicznego szczególnie na obszarach objętych ochroną. Zaliczenie wykładów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Filmy tematyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.4_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z rolnictwem ekologicznym. | ZO_2A_W08, ZO_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.4_U01 Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności, interpretuje możliwości i rozwiązania stosowane w rolnictwie ekologicznym. | ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.4_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko. | ZO_2A_K08, ZO_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-A-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.4_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia stopień zmian środowiska rolniczego w wyniku działalności człowieka, tłumaczy wykorzystanie roślin przez człowieka, definiuje podstawowe pojęcia związane z rolnictwem ekologicznym. | 2,0 | Student nie definuje podstawowych zagadnień związanych z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego, ani zmian zachodzących w rolnictwie prowadzących do produkcji ekologicznej |
3,0 | Student definuje tylko niektóre zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego | |
3,5 | Student definuje tylko niektóre podstawowe zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej | |
4,0 | Student definuje podstawowe zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je w większości logicznie tłumaczyć | |
4,5 | Student definuje zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je logicznie tłumaczyć | |
5,0 | Student definuje zagadnienia związane z działalnoscią człowieka w kształtowaniu środowiska rolniczego oraz zmiany zachodzące w rolnictwie prowadzące do produkcji ekologicznej, potrafi je logicznie tłumaczyć w oparciu o literaturę |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.4_U01 Student ocenia podstawowe czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności, interpretuje możliwości i rozwiązania stosowane w rolnictwie ekologicznym. | 2,0 | Student nie potrafi logicznie ocenić czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności |
3,0 | Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływające na stan środowiska | |
3,5 | Student potrafi logicznie ocenić tylko niektóre czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności | |
4,0 | Student potrafi logicznie ocenić większość czynników wpływających na stan środowiska i produkcję żywności | |
4,5 | Student potrafi logicznie ocenić wszystkie czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności | |
5,0 | Student potrafi logicznie ocenić czynniki wpływające na stan środowiska i produkcję żywności oraz umiejętnie korzystać z dodatkowych materiałów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.4_K01 Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko. | 2,0 | Student nie dba o pogłębienie świadomości |
3,0 | Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student dba o pogłębienie świadomości | |
4,0 | Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy | |
4,5 | Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy, swiadomy relacji organizmów środowiska rolniczego | |
5,0 | Student dba o pogłębienie świadomości i jest otwarty na poszerzenie wiedzy, świadomy relacji organizmów środowiska rolniczego, kreatywny |
Literatura podstawowa
- Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
- Denisowski A., Rolnictwo ekologiczne, ODR, Koszalin, 2001
- Elers B., Biodynamiczna uprawa działki, PWRiL, Warszawa, 1994
- Piekut K., Pawluśkiewicz B., Rolnicze podstawy kształtowania środowiska, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Lester R. Brown, Gospodarka ekologiczna na miarę ziemi, Książka i Wiedza, Warszawa, 2003