Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Chów zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>, Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl>, Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 40 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 2 0,20,05zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 28 2,80,36zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci powinni wykazać się znajomością chowu zwierząt gospodarskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konwersja gospodarstwa związana z ekologiczną produkcją zwierzęcą - konwersja gruntów, zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych. Świnie w gospodarstwach agroturystycznych.3
T-A-2Sposoby żywienie świń paszami wytworzonymi metodami ekologicznymi.2
T-A-3Pomieszczenia inwentarskie zaspakajające potrzeby biologiczne i behawioralne świń. Profilaktyka i leczenie.2
T-A-4Układanie dawek dla świń w oparciu o pasze objętościowe. Rola pastwiska w żywieniu świń.2
T-A-5Możliwości zwiększenia atrakcyjności gospodarstw agroturystycznych poprzez utrzymanie różnych gatunków zwierząt przeżuwających4
T-A-6Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach ekologicznych.3
T-A-7Wybrane gatunki i rasy drobiu utrzymywane w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.4
T-A-8Gospodarstwa agroturystyczne w Polsce i na terenie województwie zachodniopomorskim. Stan i perspektywy rozwoju.4
T-A-9Typy i rasy koni przydatne do wykorzystania w ośrodkach agroturystycznych.2
T-A-10Jazda, western, gry i zabawy konne, rajdy.2
28
laboratoria
T-L-1Ocena jakości jaj na podstawie cech fizycznych, fizykochemicznych i organoleptycznych z róznych systemów chowu z uwzglednieniem chowu ekologicznego2
2
wykłady
T-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.4
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń2
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.2
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.2
T-W-5Rasy bydła przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych z uwzględnieniem ras prymitywnych i miniaturowych.2
T-W-6Rasy owiec i kóz przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych.2
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.4
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.2
T-W-9Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.3
T-W-10Warunki chowu drobiu w produkcji ekologicznej w aspekcie zachowania dobrostanu3
T-W-11Wybiegi i ich pielęgnacja. Chów kaczek i gęsi z wykorzystaniem zbiorników wodnych.2
T-W-12Pasze i żywienie drobiu w gospodarstwach ekologicznych oraz profilaktyka i leczenie.2
T-W-13Lokalizacja pasiek ekologicznych. Warunki produkcji w pasiekach ekologicznych4
T-W-14Behawioryzm koniowatych. Metody chowu koni.3
T-W-15Rola konia w agroturystyce oraz formy użytkowania koni.3
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych28
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-4Konsultacje2
70
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2Samodzielne czytanie literatury3
5
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach40
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów3
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach
M-4Wyjazd studyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C4_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich
ZO_2A_W07, ZO_2A_W03, ZO_2A_W01, ZO_2A_W09C-1T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1
ZO_2A_ZO-C4_W02
Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej.
ZO_2A_W08, ZO_2A_W03, ZO_2A_W01, ZO_2A_W09C-1T-A-8, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C4_U01
Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U02, ZO_2A_U07, ZO_2A_U09, ZO_2A_U11C-1T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_ZO-C4_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
ZO_2A_K08, ZO_2A_K04C-1T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C4_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych
3,0Student potrafi wymienić większą część zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
3,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
4,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić
4,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie logicznie wyjaśnić, korzysta umiejętnie z literatury
ZO_2A_ZO-C4_W02
Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,0Student wskazuje na pewne możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, lecz nie opisuje dokładnie ich użytkowania
4,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie
4,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta umiejętnie z literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C4_U01
Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce.
2,0Student nie potrafi ocenić problemów związanych z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko
3,0Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (50%).
3,5Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (60%).
4,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (75%).
4,5Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (85%).
5,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko, zaprezentować logicznie wiedzę zdobytą z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_ZO-C4_K01
Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
2,0Student nie wykazuje żadnego zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
3,0Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
4,5Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny
5,0Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny i kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyńka B., Przekształcanie gospodarstwa konwencjonalnego na produkcję ekologiczną, Kujawsko-Pomorskie Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Minikowo ( w ramach programu Leonardo da Vinci), 2007
  2. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997
  3. pod red. Świetlikowska, Agroturystyka, Fundacja pomocy Programów dla Rolnictwa, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. pod red. Górny M., Porównwnie ekologicznych i konwencjonalnych gospodarstw rolnych w Polsce, SGGW, Warszawa, 1999
  2. pod red. Dubiel K., Strategia rozwoju gmin wiejskich na terenach przyrodniczo cennych, Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konwersja gospodarstwa związana z ekologiczną produkcją zwierzęcą - konwersja gruntów, zwierząt gospodarskich i produktów zwierzęcych. Świnie w gospodarstwach agroturystycznych.3
T-A-2Sposoby żywienie świń paszami wytworzonymi metodami ekologicznymi.2
T-A-3Pomieszczenia inwentarskie zaspakajające potrzeby biologiczne i behawioralne świń. Profilaktyka i leczenie.2
T-A-4Układanie dawek dla świń w oparciu o pasze objętościowe. Rola pastwiska w żywieniu świń.2
T-A-5Możliwości zwiększenia atrakcyjności gospodarstw agroturystycznych poprzez utrzymanie różnych gatunków zwierząt przeżuwających4
T-A-6Prozdrowotne produkty uzyskiwane z mleka i mięsa krowich, owczych i kozich produktów mleczarskich w gospodarstwach ekologicznych.3
T-A-7Wybrane gatunki i rasy drobiu utrzymywane w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.4
T-A-8Gospodarstwa agroturystyczne w Polsce i na terenie województwie zachodniopomorskim. Stan i perspektywy rozwoju.4
T-A-9Typy i rasy koni przydatne do wykorzystania w ośrodkach agroturystycznych.2
T-A-10Jazda, western, gry i zabawy konne, rajdy.2
28

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakości jaj na podstawie cech fizycznych, fizykochemicznych i organoleptycznych z róznych systemów chowu z uwzglednieniem chowu ekologicznego2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.4
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń2
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.2
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.2
T-W-5Rasy bydła przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych z uwzględnieniem ras prymitywnych i miniaturowych.2
T-W-6Rasy owiec i kóz przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych.2
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.4
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.2
T-W-9Zasady chowu i systemy utrzymania drobiu w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.3
T-W-10Warunki chowu drobiu w produkcji ekologicznej w aspekcie zachowania dobrostanu3
T-W-11Wybiegi i ich pielęgnacja. Chów kaczek i gęsi z wykorzystaniem zbiorników wodnych.2
T-W-12Pasze i żywienie drobiu w gospodarstwach ekologicznych oraz profilaktyka i leczenie.2
T-W-13Lokalizacja pasiek ekologicznych. Warunki produkcji w pasiekach ekologicznych4
T-W-14Behawioryzm koniowatych. Metody chowu koni.3
T-W-15Rola konia w agroturystyce oraz formy użytkowania koni.3
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych28
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
A-A-4Konsultacje2
70
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2Samodzielne czytanie literatury3
5
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach40
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów3
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C4_W01Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania gospodarstw rolniczych produkujących żywność ekologiczną i zwiększających bioróżnorodność obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.
T-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i objaśnić zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych
3,0Student potrafi wymienić większą część zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
3,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, nie umie wszystkich dokładnie wyjaśnić
4,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić
4,5Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie dokładnie wyjaśnić, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student potrafi wymienić zasady funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, umie wszystkie logicznie wyjaśnić, korzysta umiejętnie z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C4_W02Student wskazuje możliwości wykorzystania zwierząt w gospodarstwach rolniczych w celu uatrakcyjnienia oferty agroturystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-A-8Gospodarstwa agroturystyczne w Polsce i na terenie województwie zachodniopomorskim. Stan i perspektywy rozwoju.
T-A-7Wybrane gatunki i rasy drobiu utrzymywane w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-A-9Typy i rasy koni przydatne do wykorzystania w ośrodkach agroturystycznych.
T-A-10Jazda, western, gry i zabawy konne, rajdy.
T-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-6Rasy owiec i kóz przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych.
T-W-5Rasy bydła przydatne do chowu w gospodarstwach agroturystycznych i ekologicznych z uwzględnieniem ras prymitywnych i miniaturowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,0Student wskazuje na pewne możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych
3,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, lecz nie opisuje dokładnie ich użytkowania
4,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie
4,5Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta w pewnym stopniu z literatury
5,0Student wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w gospdarstwach agroturystycznych, opisuje dokładnie ich użytkowanie, korzysta umiejętnie z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C4_U01Student ocenia problemy związane z produkcją żywności ekologicznej, oddziaływaniem zwierząt na środowisko rolniczne oraz wskazuje na możliwości wykorzystania zwierząt w agroturystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U02Ma pogłębione umiejętności w zakresie organizacji produkcji zwierzęcej, obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego, technologii stosowanych w przetwórstwie surowców zwierzęcych oraz możliwości wykorzystania terapeutycznych właściwości zwierząt i produktów od nich pozyskiwanych
ZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-W-7Zasady chowu bydła mlecznego i mięsnego oraz kóz i owiec w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny w oparciu o prezentację multimedialną
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić problemów związanych z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko
3,0Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (50%).
3,5Student potrafi ocenić tylko niektóre problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (60%).
4,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (75%).
4,5Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko (85%).
5,0Student potrafi ocenić problemy związane z produkcją ekologicznej żywności, utrzymania zwierząt w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych i oddziaływania zwierząt na środowisko, zaprezentować logicznie wiedzę zdobytą z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_ZO-C4_K01Student wykazuje zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K04Wykazuje krytyczną postawę wobec dostępnych w przestrzeni publicznej informacji dotyczących nauk zootechnicznych oraz jest przygotowany do rozwiązywania różnorodnych problemów w obrębie wykonywanej pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1W związku z coraz większym zainteresowaniem żywnością wyprodukowaną metodami ekologicznymi oraz troską o środowisko naturalne celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych.
Treści programoweT-W-8Przydatność i zasady chowu różnych gatunków jeleniowatych w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych.
T-W-4Żywność ekologiczna w opinii naukowców i konsumentów, oznakowanie i etykietowanie, motywy jej zakupu.
T-W-2Ogólne zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja zwierzęca jako nieodłączna część tych gospodarstw - ograniczenia produkcyjne w chowie ekologicznym świń
T-W-3Regulacje prawne obowiązujące w rolnictwie ekologicznym oraz zasady przestawiania gospodarstwa na produkcję ekologiczną.
T-W-1Znaczenie rolnictwa ekologicznego. Systemy produkcji rolniczej, różnice pomiędzy rolnictwem konwencjonalnym a ekologicznym, zasady i cele rolnictwa ekologicznego, czynniki predysponujące nasze rolnictwo do wprowadzenia ekologicznych form gospodarowania.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu poszczególnych cykli wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnego zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
3,0Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student wykazuje zrozumienia czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności w stopniu dostatecznym
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności
4,5Student wykazuje dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny
5,0Student wykazuje bardzo dobre zrozumienie czynników kształtujących środowisko i produkcję żywności, jest aktywny i kreatywny