Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Nosework:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nosework | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Bucław <Mateusz.Buclaw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości o pracy węchowej psów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z zasadami sportu kynologicznego jakim jest nosework. |
C-2 | Zapoznanie z technikami wprowadzania zapachów. |
C-3 | Nauka przeprowadzania przeszukań w różnym otoczeniu. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia psa podczas przeszukań i rozwiązywania problemów występujących w nosework. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do nosework. Wprowadzenie zapachu. | 2 |
T-L-2 | Utrwalanie oznaczania próbki zapachowej. Generalizacja przedmiotów. | 2 |
T-L-3 | Wstęp do przeszukania dużych przedmiotów. Dyrektywne przeszukanie. | 2 |
T-L-4 | Nauka metodycznej pracy. Wstęp do przeszukiwania pomieszczeń. | 2 |
T-L-5 | Wstęp do pracy w terenie. Wstęp do przeszukiwania pojazdu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i charakterystyka psiego narządu węchu. Nosework jako sport kynologiczny. | 2 |
T-W-2 | Czytanie psa rozpracowującego zapach. Teoria zapachu. | 3 |
T-W-3 | Problemy w nosework. | 3 |
T-W-4 | Użycie nosework w terapii behawioralnej psów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - opis, wyjaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metoda praktyczna - pokaz. |
M-3 | Metoda eksponująca - film. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Konsultacje. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C04.4_W01 Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej. | Kn_1P_W19, Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W20 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C04.4_U01 Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować. Student umie wykorzystać i odpowiednio dobierać ćwiczenia dla psa. | Kn_1P_U08, Kn_1P_U07 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C04.4_K01 Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym. | Kn_1P_K01, Kn_1P_K06, Kn_1P_K05, Kn_1P_K07, Kn_1P_K04, Kn_1P_K03 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C04.4_W01 Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady nosework. Posiada podstawową wiedzę na temat specyfiki narządu węchowego psa, zmian w zachowaniu psa podczas pracy węchowej, teorii zapachu, problemach występujących w nosework i użycia nosework w terapii behawioralnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C04.4_U01 Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować. Student umie wykorzystać i odpowiednio dobierać ćwiczenia dla psa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wprowadzić zapach różnymi metodami, rozpoznaje najczęstsze problemy w nosework i umie je rozwiązać. Odczytuje zamiany w zachowaniu psa podczas przeszukań i potrafi na nie reagować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C04.4_K01 Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma przekonanie o pozytywnym wpływie nosework na zachowanie psa oraz ma świadomość budowania lepszej relacji psa z przewodnikiem. Posiada przekonanie o popularyzacji aktywności z psem w ujęciu sportowym i behawioralnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Trambacz-Oleszak S., Awencki P., Nosework. Poznaj fascynujący świat psiego nosa, Centrum Edukacji Kynologicznej Zuzik Piotr Awencki, Warszawa, 2020
- Janecka W, NoseWork. Książka dla Twojego psa., NBooks, 2023
- Wynne C.D.L., Udell M.A.R., Tajemnice umysłów zwierząt. Ewolucja, zachowanie i procesy poznawcze., COAPE, Kraków, 2013
Literatura dodatkowa
- Horowitz A., Nosem psa. Wycieczka do fascynującego świata zapachów., Czarna Owca, Warszawa, 2017