Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Epigenetyka i nutrigenomika psów i innych zwierząt udomowionych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Epigenetyka i nutrigenomika psów i innych zwierząt udomowionych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie |
C-2 | zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach epigenetycznych i nutrigenomowych. | 1 |
T-A-2 | Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych. | 1 |
T-A-3 | Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom. | 2 |
T-A-4 | Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych. | 2 |
T-A-5 | Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska. Epigenetyka w zachowaniu psów i innych zwierząt udomowionych. | 2 |
T-A-6 | Epigenetyczny aspekt w klonowaniu, transgenezie i technikach wspomaganego rozrodu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, pojęcia. Powiązanie z innymi dziedzinami nauki. | 1 |
T-W-2 | Struktura chromatyny jako nośnik pamięci epigenetycznej. Metylacja DNA, remodelowanie chromatyny, modyfikacja histonów jako podstawowe przemiany epigenetyczne. Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: bookmarking, ustanawianie centromeru, paramutacje. Epigenetyczne podstawy rozwoju organizmów i determinacji płci ze szczególnym uwzględnieniem psowatych. | 5 |
T-W-3 | Mechanizmy przekazu sygnałów w organizmie i regulacja aktywności genów w aspekcie działania substancji biologicznie czynnych. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 3 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 8 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.2_W01 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie | Kn_1P_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Kn_1P_B35.2_W02 student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa | Kn_1P_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-6, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.2_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki | Kn_1P_U01 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.2_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | Kn_1P_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.2_W01 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie | 2,0 | |
3,0 | student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem i opisuje na wybranym przykładzie, a także wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B35.2_W02 student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa | 2,0 | |
3,0 | student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych i opisuje wybrany przykład, a także wymienia i pobieżnie opisuje niektóre możliwości wykorzystania badań epigenetycznych w różnych dziedzinach życia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.2_U01 student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki | 2,0 | |
3,0 | student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.2_K01 wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie | 2,0 | |
3,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rogalska S.M., Achrem M., Wojciechowski A., Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne., Wyd. UP w Poznaniu
- Spork P., Drugi kod., Wyd. W.A.B.
- Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Wyd. Urban & Partner