Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Genomika psowatych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genomika psowatych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z budową genomu i jego ewolucją u psowatych |
C-2 | Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego | 2 |
T-A-2 | Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych | 2 |
T-A-3 | Dziedziczne choroby rasow-specyficzne i ich wykrywanie | 2 |
T-A-4 | Kariotyp i organizacja chromosomów psowatych, chromosomy płci, odwrócenie płci | 2 |
T-A-5 | Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - rozwój dyscypliny, podział, podstawowe terminy, przykłady projektów | 2 |
T-W-2 | Mapy sprzężeń i fizyczne psowatych | 2 |
T-W-3 | Projekty poznania genomów psowatych | 2 |
T-W-4 | Ewolucja genomów psowatych | 2 |
T-W-5 | Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki audytoriów | 9 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeni treści wykładów | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji wykonanej przez studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu | Kn_1P_W10, Kn_1P_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.1_U01 Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych | Kn_1P_U02, Kn_1P_U01 | — | — | C-2 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B35.1_K01 Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie | Kn_1P_K03, Kn_1P_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe wiadomości o budowie genomów, minimalna wiedzę na temat zmian w genomach zachodzących podczas ewolucj, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody badań genomu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.1_U01 Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać kilka przykładów praktycznych osiagnięć z zakresu genomiki psowatych z ich zwięzłym opisem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B35.1_K01 Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy, nie do końca potrafi się z nią dzielić, rzadko kompleksowo łączy analizowane fakty | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
- Ostrander E.A., Giger U., Lindblad-Toh K., The Dog and Its Genome, Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2005
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy. Nowe wydanie, PWN, Warszawa, 2009