Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Genomika psowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Genomika psowatych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z budową genomu i jego ewolucją u psowatych
C-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego2
T-A-2Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych2
T-A-3Dziedziczne choroby rasow-specyficzne i ich wykrywanie2
T-A-4Kariotyp i organizacja chromosomów psowatych, chromosomy płci, odwrócenie płci2
T-A-5Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - rozwój dyscypliny, podział, podstawowe terminy, przykłady projektów2
T-W-2Mapy sprzężeń i fizyczne psowatych2
T-W-3Projekty poznania genomów psowatych2
T-W-4Ewolucja genomów psowatych2
T-W-5Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki audytoriów9
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczeni treści wykładów6
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wykonanej przez studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu
Kn_1P_W10, Kn_1P_W08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.1_U01
Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych
Kn_1P_U02, Kn_1P_U01C-2T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.1_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie
Kn_1P_K03, Kn_1P_K04C-1, C-2T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.1_W01
Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu
2,0
3,0Student posiada podstawowe wiadomości o budowie genomów, minimalna wiedzę na temat zmian w genomach zachodzących podczas ewolucj, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody badań genomu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.1_U01
Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych
2,0
3,0Student potrafi wskazać kilka przykładów praktycznych osiagnięć z zakresu genomiki psowatych z ich zwięzłym opisem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.1_K01
Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie
2,0
3,0Student ma świadomość ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy, nie do końca potrafi się z nią dzielić, rzadko kompleksowo łączy analizowane fakty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka i genomika zwierząt, PWN, Warszawa, 2012
  2. Ostrander E.A., Giger U., Lindblad-Toh K., The Dog and Its Genome, Cold Spring Harbor Laboratory Press, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy. Nowe wydanie, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego2
T-A-2Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych2
T-A-3Dziedziczne choroby rasow-specyficzne i ich wykrywanie2
T-A-4Kariotyp i organizacja chromosomów psowatych, chromosomy płci, odwrócenie płci2
T-A-5Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - rozwój dyscypliny, podział, podstawowe terminy, przykłady projektów2
T-W-2Mapy sprzężeń i fizyczne psowatych2
T-W-3Projekty poznania genomów psowatych2
T-W-4Ewolucja genomów psowatych2
T-W-5Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki audytoriów9
A-A-3Przygotowanie prezentacji4
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczeni treści wykładów6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B35.1_W01Student posiada wiedzę z zakresu budowy genomów psowatych i ich ewolucji oraz zna najnowocześniesze metody poznawania struktury genomu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Kn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową genomu i jego ewolucją u psowatych
C-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych
Treści programoweT-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego
T-A-2Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych
T-W-2Mapy sprzężeń i fizyczne psowatych
T-W-4Ewolucja genomów psowatych
T-W-3Projekty poznania genomów psowatych
T-W-5Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe wiadomości o budowie genomów, minimalna wiedzę na temat zmian w genomach zachodzących podczas ewolucj, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody badań genomu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B35.1_U01Student potrafi wskazać praktyczne zastosowanie osiagnięć z zakresu genomiki, potrafi wyjaśnić zależność pomiędzy budową i funkcjonowaniem genomu, a złożonością fenotypów psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Cel przedmiotuC-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych
Treści programoweT-A-5Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach
T-A-1Budowa genomu psa w aspekcie zróżnicowania rasowego
T-A-2Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych
T-A-3Dziedziczne choroby rasow-specyficzne i ich wykrywanie
T-A-4Kariotyp i organizacja chromosomów psowatych, chromosomy płci, odwrócenie płci
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wykonanej przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać kilka przykładów praktycznych osiagnięć z zakresu genomiki psowatych z ich zwięzłym opisem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B35.1_K01Student ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy i dzielenia się z nią innymi, ma kompleksowe spojrzenie na analizowane fakty i widzi zagadnienia w szerszym kontekscie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową genomu i jego ewolucją u psowatych
C-2Poznanie praktycznych zastosowań w dziedzinie genomiki psowatych
Treści programoweT-A-5Pies jako zwierzę modelowe w genomice i chorobach
T-A-2Badanie mtDNA w odniesieniu do pochodzenia przedstawicieli psowatych
T-W-1Wprowadzenie - rozwój dyscypliny, podział, podstawowe terminy, przykłady projektów
T-W-5Skanowanie genomu psowatych pod kątem chorób i predyspozycji, analiza genów wydolności fizycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wykonanej przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy, nie do końca potrafi się z nią dzielić, rzadko kompleksowo łączy analizowane fakty
3,5
4,0
4,5
5,0