Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Markery genetyczne w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Markery genetyczne w hodowli zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>, Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie akualnych metod molekularnych w identyfikacji markerów genetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Markery genetyczne wydolności fizycznej. | 2 |
T-L-2 | Markery genetyczne cech użytkowości mlecznej i mięsnej bydła domowego. | 4 |
T-L-3 | Markery genetyczne chorób neurodegeneracyjnych (polimorfizm genu PRNP). | 2 |
T-L-4 | Markery genetyczne płci ptaków i ssaków. | 2 |
T-L-5 | Markery genetyczne użytkowości rozrodczej i mięsnej świń | 4 |
T-L-6 | Markery genetyczne jakości mięsa wieprzowego | 4 |
T-L-7 | Markery genetyczne ubarwienia u kotów | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania genomów zwierząt. Charakterystyka markerów genetycznych. | 2 |
T-W-2 | Selekcja zwierząt z wykorzystaniem markerów genetycznych (MAS). | 2 |
T-W-3 | Selekcja genomowa zwierząt. Metody analizy genomu wykorzystywane w selekcji genomowej. | 2 |
T-W-4 | Markery genetyczne wybranych cech fenotypowych zwierząt domowych i wolnożyjących. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo z zajęciach laboratoryjnych. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych. | 10 |
A-L-4 | Studiowanie wskazanego piśmiennictwa. | 8 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo z wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa. | 13 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie) |
M-2 | Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnie wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.2_W01 Definiuje typy markerów genetycznych i rozróżnia metody ich identyfikacji. | Kn_1P_W10 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.2_U01 Potrafi dobrać metodę analizy do wybranego markera genetycznego. | Kn_1P_U02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C32.2_K01 Ma świadomość istnienia złożoności i różnorodności genomów zwierząt hodowlanych. | Kn_1P_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.2_W01 Definiuje typy markerów genetycznych i rozróżnia metody ich identyfikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość istnienia markerów genetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.2_U01 Potrafi dobrać metodę analizy do wybranego markera genetycznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróżnić metody analizy wybranych markerów genetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C32.2_K01 Ma świadomość istnienia złożoności i różnorodności genomów zwierząt hodowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada świadomość istnienia złożoności genomów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brown TA, Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Słomski R, Analiza DNA, teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009