Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Medycyna alternatywna psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Medycyna alternatywna psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych. |
C-2 | Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów. | 0 |
T-A-2 | Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów. | 2 |
T-A-3 | Bioenergioterapia i klawiterapia psów. | 2 |
T-A-4 | Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i termoterapia psów | 2 |
T-A-5 | Esencje kwiatowe dr Bacha i aromatoterapia. | 2 |
T-A-6 | Akupunktura, laseropunktura i elektroakupunktura. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna | 2 |
T-W-2 | Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna. | 3 |
T-W-3 | Nutraceutyki i żywienie holistyczne psów | 2 |
T-W-4 | Terapia enzymatyczna dla psów | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na wybrany temat | 1 |
A-A-3 | Czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki |
S-2 | Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C23.3_W01 W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów | Kn_1P_W09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C23.3_U01 Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów | Kn_1P_U13 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-2 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C23.3_K01 Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów | Kn_1P_K03 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C23.3_W01 W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów | 2,0 | Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów |
3,0 | Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów | |
4,5 | Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów | |
5,0 | Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C23.3_U01 Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów | 2,0 | Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt |
3,0 | Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm | |
3,5 | Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt | |
4,5 | Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury | |
5,0 | Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C23.3_K01 Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów | 2,0 | Student nie jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów |
3,0 | Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów | |
3,5 | Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów | |
4,0 | Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów | |
4,5 | Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność | |
5,0 | Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność |
Literatura podstawowa
- Rastocny S., Biorezonans i inne techniki terapeutyczne, Vital, Warszawa, 2022
- Olejki eteryczne dla kotów i psów, Akcesoria Olejkowe, Warszawa, 2021
- Sołowiow I., Atlas akupunktury weterynaryjnej (pies, koń) T I, Wotan, Warszawa, 2017
- Barbara Rakow, Homeopatia w leczeniu psów i kotów, Multico, Warszawa, 2010, 1
- Elizabeth Fulton, Kathleen Prasad, Reiki dla zwierząt, Studio Astropsychologii, 2009
Literatura dodatkowa
- Dynowski Z.,F., Podstawy hirudoterapii, dr inż. Zygmunt Dynowski, Opole, 2005