Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Medycyna alternatywna psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Medycyna alternatywna psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 0,40,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,60,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
C-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.0
T-A-2Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów.2
T-A-3Bioenergioterapia i klawiterapia psów.2
T-A-4Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i termoterapia psów2
T-A-5Esencje kwiatowe dr Bacha i aromatoterapia.2
T-A-6Akupunktura, laseropunktura i elektroakupunktura.2
10
wykłady
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.3
T-W-3Nutraceutyki i żywienie holistyczne psów2
T-W-4Terapia enzymatyczna dla psów3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat1
A-A-3Czytanie wskazanej literatury2
A-A-4Konsultacje2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_W01
W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Kn_1P_W09C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów
Kn_1P_U13C-2T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-2M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Kn_1P_K03C-2T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_W01
W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_U01
Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.3_K01
Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
2,0Student nie jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność

Literatura podstawowa

  1. Rastocny S., Biorezonans i inne techniki terapeutyczne, Vital, Warszawa, 2022
  2. Olejki eteryczne dla kotów i psów, Akcesoria Olejkowe, Warszawa, 2021
  3. Sołowiow I., Atlas akupunktury weterynaryjnej (pies, koń) T I, Wotan, Warszawa, 2017
  4. Barbara Rakow, Homeopatia w leczeniu psów i kotów, Multico, Warszawa, 2010, 1
  5. Elizabeth Fulton, Kathleen Prasad, Reiki dla zwierząt, Studio Astropsychologii, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Dynowski Z.,F., Podstawy hirudoterapii, dr inż. Zygmunt Dynowski, Opole, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.0
T-A-2Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów.2
T-A-3Bioenergioterapia i klawiterapia psów.2
T-A-4Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i termoterapia psów2
T-A-5Esencje kwiatowe dr Bacha i aromatoterapia.2
T-A-6Akupunktura, laseropunktura i elektroakupunktura.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna2
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.3
T-W-3Nutraceutyki i żywienie holistyczne psów2
T-W-4Terapia enzymatyczna dla psów3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat1
A-A-3Czytanie wskazanej literatury2
A-A-4Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.3_W01W zakresie wiedzy student powinien tłumaczyć możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i leczenia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
C-1Przedstawienie możliwości wykorzystania i zastosowania naturalnych metod zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń występujących u zwierząt gospodarskich i amatorskich jako alternatywy metod konwencjonalnych.
Treści programoweT-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna
T-W-4Terapia enzymatyczna dla psów
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
3,0Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
3,5Student wymienia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów w stopniu dostatecznym
4,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
4,5Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów
5,0Student wymienia i objaśnia możliwości zastosowania naturalnych metod zapobiegania chorób i w leczeniu psów, podsumowuje ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.3_U01Student powinien umieć ocenić możliwość wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-A-2Homeopatia, homeosiniatria i homotoksykologia psów.
T-A-4Akupresura i refleksoterapia. Hydroterapia i termoterapia psów
T-A-6Akupunktura, laseropunktura i elektroakupunktura.
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-3Film dydaktyczny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i leczeniu zwierząt
3,0Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób zwierząt w stopniu dostatecznycm
3,5Student potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt w stopniu dostatecznym
4,0Student potrafi umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt
4,5Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury
5,0Student potrafi w pełni umiejętnie ocenić możliwości wykorzystania metod niekonwencjonalnych w zapobieganiu chorób i w leczeniu zwierząt, korzystać z literatury i interpretować dane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.3_K01Student jest otwarty na metody niekonwencjonalne mające wpływ na kondycję i zdrowie psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-2Znaczenie metod niekonwencjonalnych w utrzymaniu prawidłowej kondycji i pielęgnacji zwierząt
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych alternatywnych metod przywracania zdrowia i równowagi u psów.
T-A-5Esencje kwiatowe dr Bacha i aromatoterapia.
T-W-1Holistyczne ujęcie żywego organizmu - znaczenie w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu psa. Weterynaria holistyczna
T-W-2Podział i rodzaje naturalnych metod leczenia psów - znaczenie we wspomaganiu leczenia konwencjonalnego. Medycyna niekonwencjonalna kontra medycyna tradycyjna.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych przez studenta prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,0Student jest w niewielkimm stopniu świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
3,5Student jest świadomy o celowości i możliwościach zastosowania metod alternatywnych w porawie kondycji i zdrowia psów
4,0Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów
4,5Student świadomie i celowo dobiera metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność
5,0Student świadomie i celowo dobiera i identyfikuje metody alternatywne w porawie kondycji i zdrowia psów i potrafi wskazać ich efektywność