Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy toksykologii weterynaryjnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy toksykologii weterynaryjnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw fizjologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie |
C-2 | zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt |
C-3 | zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka zatruć - ocena zmian anatomopatologicznych, zasady pobierania materiału do badań toksykologicznych od różnych gatunków zwierząt, elementy wywiadu. | 2 |
T-L-2 | Analiza struktury i przyczyn zatruć u poszczególnych gatunków zwierząt. | 2 |
T-L-3 | Charakterystyka toksykologiczna pestycydów (chloroorganicznych, fosforoorganicznych, karbaminianowych). Klasyfikacja toksykologiczna pestycydów. Zatrucia pestycydami – przyczyny zatruć, objawy zatrucia. | 4 |
T-L-4 | Zatrucia lekami u różnych grup zwierząt - przyczyny zatruć, objawy. | 2 |
T-L-5 | Zatrucia zwierząt substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego (glikozydy, alkaloidy, olejki eteryczne). | 2 |
T-L-6 | Zatrucia zwierząt azotanami, mocznikiem i innymi związkami nieorganicznymi. | 2 |
T-L-7 | Zmiany toksyczność substancji pod wpływem różnych czynników. Interakcje toksykologiczne. | 2 |
T-L-8 | Podstawy analizy toksykologicznej | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Kierunki badań toksykologicznych. Trucizny i ich klasyfikacja. Rodzaje zatruć. | 2 |
T-W-2 | Losy trucizn w organizmie. Mechanizmy działania toksycznego substancji chemicznych. | 4 |
T-W-3 | Biochemiczne skutki działania trucizn - różnice międzygatunkowe. Fizjologiczne skutki działania trucizn (zaburzenia osmoregulacji, metaboliczne, neurologiczne, behawioralne). | 2 |
T-W-4 | Schemat postępowania przy zatruciach zwierząt. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 6 |
A-L-3 | studiowanie literatury | 2 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | duskusja |
M-3 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.3_W01 zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie | Kn_1P_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kn_1P_C18.3_W02 zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy | Kn_1P_W21 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.3_U01 umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | Kn_1P_U09, Kn_1P_U11 | — | — | C-3 | T-W-4, T-L-1, T-L-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.3_K01 Rozumie potrzebę poszerzania wiedza z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdowia i życia zwierząt. | Kn_1P_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-8 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.3_W01 zna podstawowe pojęcia; omawia losy i przemiany trucizn w organizmie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojecia. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C18.3_W02 zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt. Wskazuje najważniejsze przyczyny zatruć i ich objawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.3_U01 umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | 2,0 | |
3,0 | student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.3_K01 Rozumie potrzebę poszerzania wiedza z zakresu czynników szkodliwych stanowiących zagrożenie dla zdowia i życia zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą aktywnosć w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PWZL, Warszawa, 2006
- Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994
- Barski D., Spodniewska A., Toksykologia weterynaryjna wybrane zagadnienia. Skrypt dla studentów weterynarii., UWM Olsztyn, 2014