Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Ksenobiotyki w karmach dla psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ksenobiotyki w karmach dla psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ksenobiotykami różnego pochodzenia (rodzaj, źródła, działanie na organizm) występujących w karmach dla psów |
C-2 | wykształcenie umiejętności doboru metod służących wykrywaniu i oznaczaniu określonych substancji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody wykrywania wybranych ksenobiotyków występujących w karmach dla psów. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie pozostałości zwiazków chloroorganicznych (pestycydy, dioksyny, PCB) w karmie. Ocena ryzyka zdrowotnego. | 6 |
T-L-3 | Metody oznaczania różnych pierwiastków. | 4 |
T-L-4 | Wykrywanie obecności wybranych ksenobiotyków w karmie, dodawanych celowo w procesie technologicznym (dodatki). | 2 |
T-L-5 | Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych ksenobiotyków wraz z dietą. Ocena ryzyka zdrowotnego. | 4 |
T-L-6 | Mykotoksyny - występowanie i metody ich unieczynnienie. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne grupy ksenobiotyków. Źródła ksenobiotyków w karmach. | 2 |
T-W-2 | Pozostałości farmaceutyków w surowcach roślinnych i zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka substancji z grupy: ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i biocydów, substancji przenikających z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w procesie technologicznym. | 4 |
T-W-4 | Wpływ wybranych ksenobiotyków na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 4 |
A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do kolokwium | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.2_W01 Student wymienia i charakteryzuje pod względem zdrowotnym ważniejsze ksenobiotyki występujące w karmach dla psów | Kn_1P_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.2_U01 Student dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w karmach dla psów | Kn_1P_U06 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.2_K01 Student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt oraz na problemy, które mogą wynikać z zanieczyszczenia karm substancjami szkodliwymi | Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.2_W01 Student wymienia i charakteryzuje pod względem zdrowotnym ważniejsze ksenobiotyki występujące w karmach dla psów | 2,0 | |
3,0 | Student, z pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić ważniejsze ksenobiotyki występujące w karmach dla psów i omówić ich wpływ na zdrowie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.2_U01 Student dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w karmach dla psów | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania ksenobiotyków występujących w karmach dla psów, ale wykazuje trudności w uzasadnieniu ich wyboru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.2_K01 Student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt oraz na problemy, które mogą wynikać z zanieczyszczenia karm substancjami szkodliwymi | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt oraz na problemy, które mogą wynikać z zanieczyszczenia karm substancjami szkodliwymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barski D., Spodniewska A., Toksykologia weterynaryjna wybrane zagadnienia. Skrypt dla studentów weterynarii, UWM, Olsztyn, 2014
- Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna toksykologia ogólna, SGGW, Warszawa, 1994