Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Najczęstsze zatrucia u psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Najczęstsze zatrucia u psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw fizjologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z przemianami trucizn w organizmie i schematem postępowania przy zatruciach |
C-2 | zapoznanie studentów z najczęściej występującymi zatruciami u zwierząt |
C-3 | zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzenia wywiadu toksykologicznego i prawidłowego doboru materiału biologicznego do badań toksykologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności substancji chemicznych. Wyznaczanie medialnej dawki letalnej (LD50) substancji. | 2 |
T-A-2 | Wywiad toksykologiczny. Zasady pobierania i transportowania materiału biologicznego do badań. | 1 |
T-A-3 | Czynniki powodujące toksyczność leków. Zatrucia psów lekami (niesterydowe leki przeciwzapalne, leki przeciwbólowe, leki hormonalne, antydepresanty i in.) - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia. | 2 |
T-A-4 | Zatrucia psów pestycydami - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia. | 2 |
T-A-5 | Zatrucia psów substancjami przemysłowymi i stosowanymi w gospodarstwach domowych - przyczyny zatruć, mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia. | 1 |
T-A-6 | Zatrucia psów substancjami toksycznymi pochodzenia roślinnego. | 1 |
T-A-7 | Analiza czynników wpływających na toksyczność substancji (właściwości fizykochemiczne substancji, czynniki biologiczne, czynniki środowiskowe). | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura zatruć u psów. Klasyfikacja trucizn. Rodzaje zatruć. | 2 |
T-W-2 | Metabolizm trucizn - wchłanianie, transport, dystrybucja, biotransformacja i eliminacja. Aktywacja metaboliczna. | 4 |
T-W-3 | Przebieg zatruć. Biochemiczne skutki działania trucizn u psów (indukcja/inhibicja enzymów, zaburzenia funkcji endokrynnych, tworzenie adduktów DNA). Fizjologiczne skutki działania trucizn u psów (zaburzenia metaboliczne, neurologiczne, behawioralne). | 2 |
T-W-4 | Ogólne zasady postępowania przy zatruciach psów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | duskusja |
M-3 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.1_W01 Student omawia metabolizm trucizn w organizmie i schemat postępowania przy zatruciach. | Kn_1P_W07, Kn_1P_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kn_1P_C18.1_W02 zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy | Kn_1P_W21 | — | — | C-2 | T-W-1, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.1_U01 umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | Kn_1P_U02, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C18.1_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt | Kn_1P_K03 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.1_W01 Student omawia metabolizm trucizn w organizmie i schemat postępowania przy zatruciach. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia toksykologiczne. Student w podstawowym zakresie potrafi wyjaśnić jakim przemianom podlegają trucizny w organizmie. Student potrafi porawnie omówić schemat postępowania przy zatruciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C18.1_W02 zna najczęściej występujące zatrucia u poszczególnych gatunków zwierząt, ich przyczyny i objawy | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia najczęściej występujące zatrucia u psów i wskazuje przyczyny zatruć i ich objawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.1_U01 umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo dobiera materiał biologiczny do badań toksykologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaplanować wywiad toksykologiczny i prawidłowo wskazać materiał biologiczny, jaki powienien być pobrany do badań toksykologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C18.1_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu czynników stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą aktywność w zdobywaniu i poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie studiowanego przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Barski D., Spodniewska A., Toksykologia weterynaryjna wybrane zagadnienia. Skrypt dla studentów weterynarii., UWM Olsztyn, 2014
- Zasadowski A., Garwacki S., Weterynaryjne aspekty zatruć pestycydami, SGGW, Warszawa, 1994
- Garwacki S., Wiechetek M., Weterynaryjna Toksykologia Ogólna, SGGW, Warszawa, 1994