Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Położnictwo psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Położnictwo psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Kierowanie rozrodem, diagnostyka andrologiczna i ginekologiczna psów" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przebiegiem i rozwojem ciąży u psów, z metodami jej rozpoznawania i monitorowania oraz właściwego postępowania położniczego zależnie od stanu zdrowia matki czy płodu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z prawidłowym przebiegiem porodu fizjologicznego u psów oraz nabycie przez studentów podstawowych umiejętności dotyczących rozpoznawania ciężkiego porodu i prawidłowego postępowania w okresie okołoporodowym. |
C-3 | Wykształcenie u studentów świadomości, że odpowiednie wiedza i zastosowanie metod położniczych mają duże znaczenie w chowie i wynikach pracy hodowlanej psów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie ciąży u suk (badanie kliniczne; badania obrazowe – RTG i USG; ultradźwiękowe detektory tętna; inne badania uzupełniające). Określanie długości ciąży i terminu porodu. Ocena narządów pomocniczych w ciąży. | 4 |
T-L-2 | Ocena rozwoju i wieku płodu. | 3 |
T-L-3 | Postępowanie z suką i kontrola stanu zdrowia w czasie ciąży. Analiza zburzeń rozwoju płodu. Postępowanie w przypadku niechcianego krycia i przerywanie ciąży; ciąża rzekoma. | 3 |
T-L-4 | Postępowanie położnicze w okresie okołoporodowym. Badanie rodzącej suki i pomoc porodowa. | 4 |
T-L-5 | Komplikacje okołoporodowe; stres płodowy; objawy i postępowanie przy rozwiązywaniu ciężkiego porodu – analizy przypadków; poród „na siłę” (ekstrakcja manualna, poród kleszczowy), poród sterowany farmakologicznie, cięcie cesarskie (cięcie cesarskie radykalne). | 4 |
T-L-6 | Okres poporodowy – przyczyny śmiertelności szczeniąt; rozpoznanie i postępowanie w stanach zagrożenia życia noworodków (wady wrodzone, czynniki teratogenne, złe żywienie). Podstawy profilaktycznej opieki zdrowotnej szczeniąt w okresie poporodowym. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia ciąży u suk (czas trwania, chronologiczny przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego, zmiany ciążowe w organizmie samicy). Najczęstsze przyczyny zaburzeń przebiegu ciąży. | 4 |
T-W-2 | Poród fizjologiczny u suk (przebieg i etapy porodu; ingerencja w poród fizjologiczny). Poród prawidłowy a ciężki (najczęstsze przyczyny ciężkiego porodu, zagrożenia życia suki i płodów; wskazania i przebieg cięcia cesarskiego; indukcja porodu). | 4 |
T-W-3 | Okres poporodowy – postępowanie z matką i szczeniętami po porodzie; poporodowa ocena noworodka. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotownie się do zajęć laboratoryjnych | 7 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 5 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, opis i wyjaśnienie (z wykorzystaniem technik multimedialnych) |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków i sytuacyjna |
M-4 | Metody eksponujące: film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej |
S-2 | Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu i pytań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C13_W01 Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem. | Kn_1P_W09, Kn_1P_W07, Kn_1P_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C13_U01 Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu. | Kn_1P_U08, Kn_1P_U10, Kn_1P_U13 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C13_K01 Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów. | Kn_1P_K03, Kn_1P_K06 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C13_W01 Student zna przebieg, metody rozpoznawania i monitorowania ciąży i porodu u suk oraz zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy przebiegu ciąży i porodu u suk; posiada podstawową wiedzę dotyczącą rozpoznawania i monitorowania tych procesów oraz zasad opieki położniczej nad matką i noworodkiem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C13_U01 Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu oraz prawidłowo postępować i udzielać pomocy przedlekarskiej w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu. | 2,0 | |
3,0 | Student właściwie potrafi interpretować i oceniać niektóre objawy zbliżającego się porodu; w rozwiązywaniu teoretycznych przypadków zaburzeń w przebiegu ciąży i porodu najczęściej wskazuje prawidłowe postępowanie i sposób udzielania pomocy przedlekarskiej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C13_K01 Student ma świadomość wpływu odpowiedniego postępowania na pomyślny przebieg ciąży i porodu w chowie i pracy hodowlanej psów. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie i potrafi uzasadnić znaczenie odpowiedniego postępowania w okresie ciąży i okołoporodowym, zwłaszcza w sytuacjach zagrożeń dla zdrowia matki i płodu /noworodka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dubiel A. (red), Rozród psów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004
- Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010
- England G., von Heimendahl A. (red), Położnictwo i neonatologia psa i kota, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2014
- Wehrend A., Ginekologia i położnictwo psów. Diagnostyka i terapia., Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 2013
Literatura dodatkowa
- Hoskins J.D. (red), Pediatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do sześciu miesięcy., Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007
- Zduńczyk S., Janowski T., Zaburzenia rozrodu psów i kotów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2014