Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Łowiectwo w Polsce i na świecie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Łowiectwo w Polsce i na świecie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca funkcjonowania organizmu zwierząt w ekosystemie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego łowiectwa, gatunków łownych zwierzyny drobnej i grubej oraz sposobu ich pozyskania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Broń, optyka myśliwska oraz zasady jej użytkowania. | 2 |
T-A-2 | Wykonywanie polowań. Zasady pozyskania zwierzyny drobnej i grubej. | 2 |
T-A-3 | Odstrzał różnych gatunków oraz zasady obchodzenia się z ubitą zwierzyną. | 4 |
T-A-4 | Bezpieczeństwo wykonywania polowań zbiorowych i indywidualnych. | 2 |
T-A-5 | Znaczenie psów myśliwskich w racjonalnym użytkowaniu łowiska z uwzględnieniem aspektu etycznego. | 2 |
T-A-6 | Baza żerowa oraz zapobieganie szkodom łowieckim. | 2 |
T-A-7 | Budowa urządzeń łowieckich. | 2 |
T-A-8 | Tryb i warunki wstąpienia do Polskiego Związku Łowieckiego, regulacje prawne. | 2 |
T-A-9 | Wycena trofeów łowieckich. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze łowiectwa. Rys historyczny łowiectwa polskiego. Organizacja łowiectwa w Polsce i innych krajach. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka gatunków zwierzyny grubej i drobnej. | 4 |
T-W-3 | Zasady funkcjonowania gospodarki łowieckiej. Wykonywanie polowań. | 2 |
T-W-4 | Hodowla zwierzyny oraz regulacja jej liczebności. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na wskazany temat. | 3 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja na wskazany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie oceny z prezentacji i oceny aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C14.3_W24 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania. | Kn_1P_W24 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C14.3_U18 Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących. | Kn_1P_U18 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-9, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C14.3_K03 Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji. | Kn_1P_K03 | — | — | C-1 | T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C14.3_W24 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz sposoby jej pozyskania i wykorzystania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej, sposoby jej pozyskania i wykorzystania z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C14.3_U18 Student potrafi scharakteryzować gatunki łowne zwierzyny drobnej i grubej oraz przeprowadzić prawidłową selekcję z uwzględnieniem zasad racjonalnego gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi oszacować i ocenić wielkość populacji niektórych gatunków oraz opracować metody umożliwiające dostosowanie wielkości populacji do aktualnych warunków ekosystemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C14.3_K03 Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk zachodzących w populacjach różnych gatunków zwierząt łownych w stopniu dostatecznym, a w interpretowaniu tych zjawisk wykorzystuje podejście naukowe. Rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych, wykazując przy tym samodzielność poznawczą odnośnie zasad i sposobów gospodarowania populacjami zwierząt łownych w oparciu o różne naukowe źródła informacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nüβlein F., Łowiectwo., Galaktyka, Łódź, 2005
- Gembarzewski A., Konnak Z., Matuszewski G., Obwód łowiecki. Poradnik gospodarowania w obwodzie łowieckim dla praktyków., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 2010
- Pasławski T., Podręcznik selekcjonera zwierzyny., Wydawnictwo Świat., Warszawa, 1999
- Wójcik M., Hołoś - Krajewska I., O szacowaniu szkód łowieckich., Oficyna Wydawnicza OIKOS., Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Szukiel E., Ochrona drzew przed ssakami roślinożernymi., Wyd. CILP, Warszawa, 2002