Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mutacje genetyczne u psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mutacje genetyczne u psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki oraz biologii molekularnej. Podstawowa umiejętność zasad pracy w laboratorium oraz obsługi podstawowego sprzętu laboratoryjnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy studenta z zakresu mutacji będących podstawą utrwalania w populacji jako metody tworzenia ras psów. Poznanie metod umożliwaj,ących identyfikację mutacji genowych psów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy w laboratorium PCR. | 3 |
T-L-2 | Izolacja DNA z pełnej krwi psów. | 3 |
T-L-3 | Izolacja DNA z tkanek stałych-śródbłonka, śluzówki jamy ustnej, cebulek włosowych. | 3 |
T-L-4 | Podstawy metodyczne metody PCR. Idea projektowania specyficznych starterów dla identyfikacji mutacji genowych. | 3 |
T-L-5 | Analiza genotypowa psów z albinizmem wrodzonym uogólnionym. | 3 |
T-L-6 | Analiza genotypowa psów z hiperdystrofią mięśniową o podłożu mutacji w genie GDF8. | 3 |
T-L-7 | Analiza genotypowa psów z nieprawidłowościami w determinacji i różnicowaniu płci. | 3 |
T-L-8 | Analiza genotypowa psów z achondroplazją. | 3 |
24 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział mutacji genowych oraz ich potencjalne skutki fenotypowe.Ogólna idea utrwalania mutacji genowych w tworzeniu ras psów. | 2 |
T-W-2 | Kolagenopatie. | 2 |
T-W-3 | Achondroplazje. | 2 |
T-W-4 | Brak owłosienia. | 2 |
T-W-5 | Mutacje genów zaangażowanych w determinację płci. | 2 |
T-W-6 | Hiperdystrofie mięśniowe. | 2 |
T-W-7 | Albinizm. | 2 |
T-W-8 | Skutki fenotypowe mutacji stanowiących podstawę tworzenia ras psów. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 24 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-L-3 | Powtórzenie materiału i przygtowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego. | 14 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 16 |
A-W-2 | Powtórzenie materiału, przygotowanie do zaliczenia. | 2 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: praktyczne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocen pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C12_W01 Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe. | Kn_1P_W10 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C12_U01 Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki. | Kn_1P_U02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C12_K01 Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C12_W01 Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podsawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych psów, potrafi opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy pozwalającej na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, nie potrasi scharakteryzować i opisać ich skutków fenotypowyc. |
3,0 | Student ma elementarną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, ale nie potrafi poprawnie opisać ich przyczyn oraz skutków fenotypowych. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać i scharakteryzować ich skutki fenotypowe, ale nie potrafi wytłumaczyć przyczyn ich powstawania. | |
4,0 | Student ma wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi opisać ich skutki fenotypowe raz przyczyny powstawania. | |
4,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstwowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi ogólnie opisać i scharakteryzować ich przyczyny oraz skutki fenotypowe. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę pozwalającą na definiowanie podstawowych pojęć z zakresu mutacji genetycznych, potrafi dokładnie opisać i scharakteryzować ich przyczyn oraz skutki fenotypowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C12_U01 Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Potrafi przeprowadzić poprawną analizę wykrywania mutacji i zinterpretować wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać podstawowe badania molekularne. Nie potrafi przeprowadzić poprawnej analizy wykrywania mutacji. |
3,0 | Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, ale nie potrafi przeprowadzić poprawnej ich analizy. | |
3,5 | Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi częściowo przeprowadzić ich analizę. | |
4,0 | Student potrafi wykonać podstwowe badania molekularne, potrafi w stopniu podstawowym przeprowadić ich analizę. | |
4,5 | Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i zinterpretować wyniki. | |
5,0 | Student potrafi wykonać podstawowe badania molekularne, potrafi przeprowadzić ich analizę i bardzo dobrze zinterpretować wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C12_K01 Student potrafi sobie zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynnści niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować sobie stanowiska pracy w laboratorium i wykonać czynności niezbędnych do analiz molekularnych. |
3,0 | Student potrafi zorganizować sobie indywidualne staowisko pracy w laboratorium i względnie poprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. | |
3,5 | Studt potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. | |
4,0 | Student dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Wzglęnie dobrze planuje i realizuje działania wykonywane w grupach. | |
4,5 | Student barzo dobrze potrafi zorganizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium i sprawnie wykonać czynności niezbędne do analiz molekularnych. Kreatywnie planje i realizuje działania wykonywane w grupach. | |
5,0 | Student doskonale potrafi zoranizować sobie indywidualne stanowisko pracy w laboratorium. Bardzo kreatywnie planuje i realizuje ziałania wykonywane w grupach. |
Literatura podstawowa
- Brown TA, Genomy, PWN, Warszawa, 2009, 2