Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Chów bydła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów bydła | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym bydła, rasami mlecznymi i mięsnymi, użytkowaniem mlecznym i mięsnym oraz technologiami chowu różnych grup produkcyjnych bydła mlecznego i mięsnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena wieku, masy ciała i pokroju bydła. Ocena wad budowy. | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej krów. | 2 |
T-L-3 | Obliczanie wskaźników użytkowości mlecznej bydła. | 2 |
T-L-4 | Ocena jakości mleka surowego. | 2 |
T-L-5 | Obliczanie wskaźników użytkowości mięsnej bydła. | 2 |
T-L-6 | Wypełnianie dokumentacji Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt | 2 |
T-L-7 | Struktura i obrót stada bydła mlecznego i mięsnego. Obsada bydła i sztuki przeliczeniowe. Preliminarz i bilans pasz. | 3 |
T-L-8 | Repetytorium oraz kolokwium sprawdzające wiadomości i umiejętności z treści ćwiczeń laboratoryjnych. | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie gospodarcze bydła. Kierunki produkcji. | 2 |
T-W-2 | Rasy bydła. | 2 |
T-W-3 | Użytkowanie mleczne. | 2 |
T-W-4 | Użytkowanie mięsne. | 2 |
T-W-5 | Rozród bydła. | 2 |
T-W-6 | Żywienie bydła mięsnego i mlecznego. | 2 |
T-W-7 | Budynki inwentarskie dla różnych grup produkcyjnych. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 16 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 2 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Praca własna studenta | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 2 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe na podstawie kolokwiów i aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C10.1_W06 Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. | Kn_1P_W06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C10.1_U18 Student potrafi ocenić pokrój bydła, dokonać oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła oraz analizować czynniki wpywające na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. | Kn_1P_U18 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C10.1_K06 Student wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczym działaniem. Jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt. | Kn_1P_K04, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C10.1_W06 Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna kierunki produkcji bydlęcej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróznia rasy bydła hodowanego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników wpływających na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. Zna najcześciej stosowane technologie w produkcji bydła. Zna pokrój bydła oraz zasady jego oceny, metody identyfikacji i znakowania. Zna metody oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C10.1_U18 Student potrafi ocenić pokrój bydła, dokonać oceny użytkowości mlecznej i mięsnej bydła oraz analizować czynniki wpywające na ilość i jakość produkowanego mleka oraz mięsa wołowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi docenić pokrój bydła oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C10.1_K06 Student wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczym działaniem. Jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczym działaniem. Jest świadomy znaczenia etycznego postępowania w prawidłowym użytkowaniu zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwińczuk Z. i Szulc T. (red), Hodowla i użytkowanie bydła., PWRiL., Warszawa., 2005
- Kamieniecki H., Hodowla bydła. Skrypt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szulc T. (red.), Chów i hodowla zwierząt., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu., Wrocław, 2005
- Jasiorowski H., Światowe systemy użytkowania bydła czyli za krowim ogonem po całym świecie., Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze, Poznań, 2011