Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Użytkowanie koni i kuców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Użytkowanie koni i kuców | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenia z przedmiotów anatomia i fizjologia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Cele przedmiotu zakładają: znajomość ras, typów użytkowych i kierunków użytkowania koni i kuców, znajomość pokroju i cech psychicznych. zasad identyfikacji i podstaw dokumentacji hodowlanej. Znajomość chowu oraz specyfiki rozrodu i żywienia koni i kuców. Umiejętność pielęgnacji bezpośredniej koni i kuców, zastosowania podstawowego sprzętu jeździeckiego i zaprzęgowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konstytucja, kondycja, pokrój koni gorąco-, zimnokrwistych i prymitywnych. Nieprawidłowości pokroju: wady piękności i wady wpływające na użytkowość. | 2 |
T-L-2 | Cechy wpływające na jakość ruchu. Postawy kończyn prawidłowe i wadliwe. Budowa kopyta, urazy i schorzenia, mechanika kopyta, pielęgnacja kończyn i kopyt. Chody naturalne, sztuczne, prawidłowe i wadliwe. | 2 |
T-L-3 | Identyfikacja koni i kuców: umaszczenia, odmiany, znakowanie, opis słowny i graficzny, określanie wieku koni na podstawie uzębienia. Pomiary zoometryczne i indeksy budowy. | 2 |
T-L-4 | Wybrane aspekty rozrodu koni. Technika stanowienia klaczy, przygotowanie do porodu, postępowanie w okresie okołoporodowym z klaczą i źrebięciem. | 2 |
T-L-5 | Bonitacja, cechy dyskwalifikujące konie z hodowli. Podstawowa dokumentacja hodowlana i paszport. | 2 |
T-L-6 | Pielęgnacja bezpośrednia i pośrednia. Budynki stajenne i urządzenia pomocnicze. | 2 |
T-L-7 | Ogólne zasady użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego, sprzęt jeździecki i zaprzęgowy. Podstawy jazdy konnej i powożenia. | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie koniowatych. Współczesne trendy w hodowli koni i kuców na świecie i w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Rasy i typy użytkowe koni i kuców. Kierunki użytkowania koni i kuców-hodowlane, wierzchowe, zaprzęgowe, sportowe, rekreacyjne, mięsne, juczne, mleczne, inne. | 2 |
T-W-3 | Cechy psychiczne koni. Charakter, temperament, narowy, nałogi. | 2 |
T-W-4 | Metody wychowu, przebieg wzrostu i rozwoju źrebiąt i młodzieży. Wybrane aspekty dobrostanu koni. | 2 |
T-W-5 | Wydolność fizyczna i wybrane wskaźniki fizjologiczne. Podstawy profilaktyki weterynaryjnej w chowie i hodowli koni. | 2 |
T-W-6 | Specyfika budowy przewodu pokarmowego koni, aktualne metody żywienia koni. Wybrane zagadnienia z doboru pasz i pojenia koni. | 2 |
T-W-7 | Transport koni i kuców, aspekty prawne użytkowania koni, umowa kupna-sprzedaży, wady zwrotne. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | praca własna studenta | 7 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-4 | udział w konsultacjach | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | praca własna studenta | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09.3_W01 Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy oraz cechy psychiczne. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania. | Kn_1P_W06, Kn_1P_W12, Kn_1P_W08, Kn_1P_W22 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09.3_U01 Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim | Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09.3_K01 student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii | Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-7, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09.3_W01 Student wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy oraz cechy psychiczne. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym wymienia i charakteryzuje rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania koni i kuców, opisuje pokrój konia gorąco-, zimnokrwistego i prymitywnego, wymienia i opisuje wady budowy. Rozpoznaje i rozróżnia umaszczenia koni i kuców, wymienia sposoby identyfikacji i opisuje warunki utrzymania bez zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09.3_U01 Posiada umiejętność wykonania prawidłowej pielęgnacji bezpośredniej konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim | 2,0 | |
3,0 | Student wykonanuje prawidłowo pielęgnację bezpośrednią konia oraz potrafi posłużyć się sprzętem zoometrycznym i podstawowym sprzętem jeździeckim unikając zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09.3_K01 student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość znaczenia koni i kuców w życiu współczesnego człowieka i możliwości ich użytkowania w sporcie, rekreacji i hipoterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chachuła J., Chachuła J., Chrzanowski Sz., Oleksiak S., Chów, hodowla i użytkowanie koni, SGGW, Warszawa, 1999, II